Wikipedia workshop bij De Vlinderstichting

maandag 13 maart 2017

Als je een zoekterm invoert op Google zul je vrijwel altijd een verwijzing naar een Wikipedia-artikel bij de eerste resultaten te zien krijgen. Dat geldt ook voor allerlei zoekopdrachten over natuur: het is een veelgebruikt medium.

Als we kijken naar de informatie over planten en dieren dan zien we dat er nog heel wat ruimte is voor aanvulling en verbetering.

Wikipedia is een online encyclopedie die inhoud biedt die vrij herbruikbaar, objectief en verifieerbaar is. De Nederlandstalige versie startte op 19 juni 2001 en telt op dit moment al 1,9 miljoen artikelen. Op zaterdag 18 maart is op De Vlinderstichting een workshop over hoe we de informatie over vlinders in Wikipedia-artikelen kunnen verbeteren. De middag is georganiseerd door SoortenNL, samen met de projectgroep natuur van de Vereniging Wikimedia Nederland en De Vlinderstichting. Vrijwilligers kunnen hier kennis maken met Wikipedia en leren hoe ze zelf, van achter hun eigen PC de artikelenover vlinders kunnen aanvullen en verbeteren.

De workshop staat niet op zichzelf, want er is de afgelopen maanden al veel meer gebeurd. De teksten over libellen zijn helemaal up to date gebracht op basis van de teksten zoals ze al eerder op libellennet geplaatst waren. De Vlinderstichting heeft als beheerder van libellennet de inhoud vrijgegeven, waarna vrijwilligers de teksten hebben gebruikt om Wikipedia meer compleet te maken. Iets soortgelijks kan nu gebeuren met informatie op vlindernet, waarop veel gegevens zijn te vinden over de dagvlinders en de macro nachtvlinders en met de informatie over planten op verspreidingsatlas.nl.

Help mee Wikipedia nog beter te maken!
Van veel vlindersoorten zijn nog maar weinig goede foto’s opgenomen. Het mooie van Wikipedia is dat iedereen eraan mee kan werken. Sterker nog: de hele encyclopedie staat of valt met de inzet van vrijwilligers. SoortenNL is hard op zoek naar natuurliefhebbers die mee willen helpen om de natuurinformatie op Wikipedia beter en completer te maken op basis van allerlei beschikbare bronnen. Dus heb je mooie foto’s van soorten of biotopen, of beschik je over unieke historische bronnen, of heb je zin om als schrijver of redacteur aan de slag te gaan met gepubliceerde informatie van Vlindernet, geef je dan via dit e-mailadres op voor de workshop.

Wanneer: 18 maart 2017
Hoe laat: start 11.00 uur, afsluiting met borrel 15.00 uur, voor lunch wordt gezorgd.
Waar: De Vlinderstichting, Mennionietenweg 10, 6702AD, Wageningen

cursus Vlinderstichting wikipedia