Op zoek naar heideblauwtjes

dinsdag 6 juni 2017

De afgelopen dagen is het heideblauwtje al vanaf verschillende locaties gemeld, soms ook al in flinke aantallen. Het heideblauwtje is een Rode Lijstsoort die ook in hele kleine populaties nog jaren kan overleven. We zijn benieuwd waar hij nog voorkomt.

Vrouwtjes heideblauwtjes (foto: Kars Veling) Vrouwtjes heideblauwtjes (foto: Kars Veling)

Het zijn nu, aan het begin van de vliegtijd, nog voornamelijk mannetjes, prachtig felblauw van boven. Binnenkort zullen ook de vrouwtjes verschijnen, die bruin zijn van boven, met oranje vlekjes langs de rand. Heideblauwtjes doen in Nederland hun naam eer aan. Hier vinden we ze alleen op heide, en dan met name op vochtige en natte heide. In het buitenland komen ze ook in allerlei graslanden voor. Omdat het heideblauwtje een officieel beschermde soort is, wil De Vlinderstichting graag weten waar ze precies voorkomen. Van sommige plekken weten we wel dat ze daar een jaar of wat geleden zaten, maar recent zijn uit die plekken geen meldingen meer doorgegeven. Is de soort daar verdwenen of heeft gewoon niemand meer gezocht? Of is hij wel gezien, maar heeft men de waarneming niet doorgegeven?

Heideblauwtjes kunnen in heel grote aantallen bij elkaar worden gezien. Zo zijn er recent waarnemingen van meer dan 1000 vlinders bij elkaar uit Friesland, Twente, de Achterhoek en Noord-Brabant. Daar zijn ze natuurlijk niet te missen en daar worden er altijd wel van doorgegeven. Aan de andere kant zijn er ook plekken waar maar heel weinig heideblauwtjes voorkomen en dan is de trefkans natuurlijk veel kleiner. Toch kunnen ze daar, in die hele lage aantallen, toch vele jaren blijven voorkomen. De komende weken gaan vast weer vele vlinderliefhebbers op pad en we willen iedereen vragen om de heideblauwtjes die ze zien door te geven. Een gedetailleerde plek is gewenst en als u de waarneming doorgeeft via Waarneming of Telmee, dan is het goed als u er een foto bij doet, zodat we zeker zijn van de juiste determinatie.

Voor de verschillen tussen de Nederlandse blauwtjes is een herkenningskaart gemaakt, die u hier kunt downloaden.

Mannetje (links) en vrouwtje (rechts) van het heideblauwtje (foto's: Kars Veling) Mannetje (links) en vrouwtje (rechts) van het heideblauwtje (foto's: Kars Veling)