Net een kolibrie

vrijdag 7 juli 2017

Hij heeft zijn naam niet voor niets, want het lijkt net een kolibrie. Stilstaand voor een bloem drinkt hij de nectar, de kolibrievlinder. De afgelopen weken is hij op veel plekken in Nederland weer gezien, vooral in tuinen.

Niet alleen distels worden gebruikt door de kolibrievlinder, maar ook vlinderstruik, phlox en andere bloeiende planten worden bezocht (Bron: Kars Veling) Niet alleen distels worden gebruikt door de kolibrievlinder, maar ook vlinderstruik, phlox en andere bloeiende planten worden bezocht (Bron: Kars Veling)

De kolibrievlinder is een trekvlinder die ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa deze kant op komt. De vlinders planten zich hier voort; in het najaar vliegen de meeste weer terug naar het zuiden. Hoewel het nachtvlinders zijn, zijn ze overdag actief. Vanaf 2003, toen we een buitengewoon warme zomer hadden, wordt de kolibrievlinder in Nederland jaarlijks regelmatig waargenomen. De rupsen leven op diverse walstrosoorten en die staan overal in Nederland. De zeer mobiele vlinder is dan ook overal te zien, maar de meeste meldingen komen uit tuinen. Dat is niet zo gek, want omdat de kolibrievlinder continu vliegt, verbruikt hij enorm veel energie. Hij moet dus zeer regelmatig op zoek naar nectar en dat is in tuinen vaak het meest te vinden. Kolibrievlinders zijn niet kieskeurig, maar vlinderstruik, spoorbloem en phlox zijn wel planten waarop ze veel te zien zijn. Of eigenlijk voor te zien zijn, want de kolibrievlinder gaat niet zitten.

Het gedrag van de kolibrievlinder is precies hetzelfde als dat van zijn naamgenoot, de vogel uit Amerika. Hij staat snel vleugelklappend stil voor een bloem en zuigt de nectar eruit met zijn lange roltong, die wel wat lijkt op een kromme kolibriesnavel. Dan, als een schicht, verplaatst de vlinder zich en begint opnieuw te drinken. Dat heen en weer schieten van bloem naar bloem heeft hem de bijnaam ‘onrust’ opgeleverd. De vlinders vliegen overdag, vooral bij zonnig weer, maar soms ook bij bewolking of zelfs in lichte regen. Ze bezoeken allerlei soorten planten met buisvormige bloemen en worden ook af en toe in de schemering of in het donker waargenomen. De vlinders die we nu hier zien, zullen voor een deel doortrekken naar het noorden en voor een deel planten ze zich hier voort en sterven dan. De nakomelingen vliegen in augustus en die trekken weer terug naar zuidelijker streken. Ziet u er ook een in uw tuin, voer hem dan in bij de Jaarrond Tuintelling. Daar kunt u ook al de andere vlinderwaarnemingen uit uw tuin kwijt.

Kolibrievlinder