Zonovergoten vlinderweekend

maandag 16 oktober 2017

Dat was genieten! Terrasjes zaten vol, de braderieën en markten hadden topopkomst en vlinderliefhebbers konden hun hart ophalen, want er waren nog veel vlinders te zien met het warme en zonnige weer.

Dagpauwoog is het meeste gemeld het afgelopen weekend (foto: Kars Veling) Dagpauwoog is het meeste gemeld het afgelopen weekend (foto: Kars Veling)

Wat een begin van de herfstvakantie! Het zonnige en warme weer lokte veel mensen naar buiten toe en ze werden beloond met veel vlinders. Er zijn nog zo’n 20 soorten dagvlinders te zien zo laat in het jaar. De nummer 1 was dit weekend de dagpauwoog, die erg veel werd gezien. De winnaar van de tuinvlindertelling, de atalanta, was tweede, maar werd op de hielen gezeten door het klein koolwitje.

De kleine vuurvlinder is ook nog regelmatig gezien. Dat is logisch, want deze heeft altijd een derde generatie in september en oktober. Dat de kleine vos toch nog op de achtste plaats is gekomen is verrassend, want die is de laatste maanden maar erg weinig gezien. Deze overwinteraar lijkt toch nog wat te zijn opgekomen. Het is afwachten hoe ze de winter overleven: we zijn benieuwd naar de vlinders komend voorjaar.

Er zijn ook weer wat distelvlinders gezien dit weekend (foto: Kars Veling) Er zijn ook weer wat distelvlinders gezien dit weekend (foto: Kars Veling)

Vlinders in de winter

Vlinders in winterslaap

Het is niet vreemd om nog vlinders te zien in de nazomer. Een aantal vlindersoorten overwinteren namelijk als vlinder, en blijven dus actief zolang de temperatuur dat toelaat. Vlinders die in Nederland als vlinder overwinteren zijn de citroenvlinder, de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia en de kleine vos. Ze kruipen weg in een beschut hoekje, in een schuur, of in een holle boom. Ze houden een soort winterslaap en komen in de lente weer tevoorschijn.

Eitje, rups of pop

Ook zijn er een heleboel soorten die niet als vlinder maar als eitje, rups of pop de winter doorbrengen. Een voorbeeld van vlinders die als eitje overwinteren is de familie van de dikkopjes. Het vrouwtje legt de eitjes in de stengels van grassen. Als rups overwinteren bijvoorbeeld het oranje zandoogje en het koevinkje. En de koolwitjes overwinteren als pop.

Bont zandoogje

Het bont zandoogje is ook weer veel gemeld. Dit zandoogje is de afgelopen twintig jaar sterk uitgebreid en wordt nu overal in Nederland gezien. Totdat de eerste flinke nachtvorsten optreden kunnen we nog genieten van deze felle vlindertjes. De mannetjes bezetten een territorium, bijvoorbeeld in dat hoekje achterin uw tuin, en verdedigen dat fanatiek tegen andere mannetjes. Ook andere binnendringers worden fel achtervolgd en weg gejaagd. Vrouwtjes daarentegen zijn er van harte welkom.

Klein koolwitje: extra generatie?

Parende klein koolwitjes op 14 oktober (foto: Kars Veling) Parende klein koolwitjes op 14 oktober (foto: Kars Veling)

Het klein koolwitje leek dit jaar al weg te zijn, maar dit weekend vlogen er nog veel. De meeste vlinders die gezien zijn, waren nog mooi en onbeschadigd. Het lijkt dus alsof ze toch nog een extra generatie hebben. Dat betekent dat alles mee moet zitten, want klein koolwitjes overwinteren als pop, dus moeten de vlinders die nu vliegen opschieten, zodat de rupsen nog voldoende tijd hebben om te verpoppen.

Atalanta BontZandoogje Dagpauwoog herfst KleineVos KleinKoolwitje