Nationale Nachtvlindernacht: 22-24 juni 2018

donderdag 21 juni 2018

Wist je dat er in Nederland meer dan 2000 soorten nachtvlinders voorkomen? En dat ze vaak net zo mooi en groot zijn als dagvlinders? Daarom organiseert De Vlinderstichting van 22 t/m 24 juni de Nationale Nachtvlindernacht. Overal in Nederland kan je kennis maken met de verborgen wereld van nachtvlinders!

Groot avondrood (Foto: Marian Schut) Groot avondrood (Foto: Marian Schut)

Nachtvlinders kijken

Veel mensen kennen ze wel: de motten bij de buitenlamp. Maar wist je dat er in Nederland meer dan 2000 soorten nachtvlinders voorkomen? Tijdens de Nationale Nachtvlindernacht op 22, 23 en 24 juni kan je kennis maken met deze bijzondere diergroep. Juni is een leuke maand om naar nachtvlinders te kijken. Er vliegen dan veel verschillende soorten rond, zoals het groot avondrood en de pauwoogpijlstaart. Ook nachtvlinders met vervaarlijk klinkende namen als grote beer, gele tijger, snuitvlinder en wapendrager kan je zomaar in het echt te zien krijgen.

Waar kan je nachtvlinders kijken?

Nachtvlinders bekijken bij het schijnsel van de lamp Nachtvlinders bekijken bij het schijnsel van de lamp

Kennis voor onderzoek

Tijdens de Nationale Nachtvlindernacht wil De Vlinderstichting zoveel mogelijk mensen op een spannende manier kennis te laten maken met nachtvlinders. Tegelijkertijd kunnen de tijdens dit weekend veel gegevens van nachtvlinders  verzamelen, die belangrijk zijn voor onderzoek.

Ga ook nachtvlinders kijken!

Overal in Nederland kan je nachtvlinders gaan kijken! Er zien tientallen locaties openbaar toegankelijk. Op alle locaties is een expert aanwezig, die je alles over nachtvlinders kan vertellen.

Bekijk het overzicht van alle locaties in Nederland

Hoe kan je nachtvlinders lokken?

Nachtvlinders komen op licht af, en dan kan je ze goed bekijken Nachtvlinders komen op licht af, en dan kan je ze goed bekijken

Speciale lampen

Een felle lamp werkt als nachtvlindermagneet. Een groot licht oppervlak zal door weinig vlinders over het hoofd worden gezien. Achter de lamp spannen we een speciaal doek. Dankzij het witte doek kunnen de vlinders landen. Ze blijven dan rustig zitten, zo kan je ze goed bekijken.

Vanaf de schemering zullen nachtvlinders op het licht af komen. Wanneer de lamp weer uit gaat vliegen de vlinders weer verder. Zo kunnen we ze bekijken zonder dat de vlinders en last van hebben.

Zoete stroop

Nachtvlinders zijn dol op zoetigheid. Daarom smeren we speciale stroop op bomen, waar ze van kunnen eten. In het schijnsel van een zaklamp kan je zien welke vlinders er op af komen. Er zijn vele tientallen strooprecepten in omloop. Bijna iedere nachtvlinderaar heeft zijn eigen favoriete recept, maar dat is vaak uiterst geheim!

Overzicht van alle locaties

Stroop smeren Stroop smeren op bomen om nachtvlinder te lokken Stroop smeren op bomen om nachtvlinder te lokken

In de volgende plaatsen vindt in ieder geval een NachtvlinderNacht plaats:

Friesland: Appelscha, Vlieland, Mantgem
Drenthe: Zwartemeer
Gelderland: Arnhem, Ermelo, Neerijnen, Wageningen, Wijchen, Zutphen,
Groningen: Pieterburen
Limburg: Geijsteren, Maastricht
Noord-Brabant:  Bakel, Giessen, Goirle, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Sint-Michielsgestel, Veldhoven, Waalre
Noord-Holland: Aartswoud, Amsterdam, Haarlem, Scharwoude, Schoorl, Texel, Vogelenzang
Overijssel: De Lutte, Enschede, Hardenberg, Holten
Utrecht: De Meern, Nieuwegein, Amersfoort