Duizend euro voor de beste nieuwe natuurfoto op Wiki

woensdag 5 december 2018

Als je een zoekterm in voert op Google, kom je vaak bij een Wikipedia-artikel uit. SoortenNL, een koepel van een aantal natuurbeschermende organisaties in Nederland waaronder De Vlinderstichting, is met Wikipedia bezig om informatie over de natuur, planten en dieren nog beter en beter vindbaar te maken. Er is nu een fotowedstrijd voor nieuwe foto’s op Wikimedia Commons, het ‘zusje’ van Wikipedia.

Eerste prijs duizend euro!

Alle nieuwe natuurfoto’s die tot 31 december 2018, met een speciale code, op Wikimedia Commons worden gezet, dingen mee naar de prijzen. Voor de beste nieuwe natuurfoto is er € 1000,- beschikbaar die besteed kan worden bij CameraNU. De tweede prijs is € 500 en er zijn vijf prijzen van € 100 beschikbaar. Alle natuurfoto’s maken kans, maar er zijn een aantal zaken waar de jury extra op let. Uiteraard moeten het mooie foto’s zijn, maar voor het gebruik op Wikipedia is ook van belang dat de soorten er herkenbaar op staan. Ook als een foto een bijzonder gedrag laat zien, of een bijzondere standplaats of leefgebied, dan heeft dat een duidelijke meerwaarde. Foto’s van soorten waarvan maar heel weinig plaatjes op Wikimedia Commons te vinden zijn, hebben ook een plus.

Geen maximum aantal foto's

Er is geen maximum gesteld aan het aantal foto’s dat per deelnemer mag worden ingestuurd. Om je foto’s op Wikimedia te kunnen uploaden, moet je je aanmelden. Als je bent ingelogd, kun je foto’s toevoegen. Onder het kopje categorieën moet ‘Fotowedstrijd SoortenNL2018’ staan, want alleen foto’s met die tag worden beoordeeld door de jury. Alle foto’s die worden ingediend, zijn vervolgens vrij te gebruiken.

Deze wedstrijd wordt georganiseerd door SoortenNL in samenwerking met de projectgroep Natuur van de Vereniging Wikimedia Nederland en mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Prins Bernhard CultuurFonds en CameraNU.

Hier de handleiding voor het uploaden van foto’s naar Wikimedia.

fotograferen SoortenNL wikipedia