Groene trainees actief in Atalantadreef en Buxusmothof

dinsdag 9 november 2021

In veel gemeenten zijn wijken waarin de straten genoemd zijn naar vlinders. De Atalantadreef, het Oranjetipjesplein en de Eikenprocessierupsavenue bijvoorbeeld. De komende maanden zijn elf groene trainees bij de Vlinderstichting bezig om in deze wijken iets voor de vlinders te doen. Als het goed is zul je in deze vlinderstraten straks meer vlinders zien dan alleen op de straatnaambordjes.

Trainees in overleg in de Dagpauwoog in Deurne. Trainees in overleg in de Dagpauwoog in Deurne.

Het Groen Traineeship geeft jonge mensen tussen de 16 en 27 jaar de kans om hun duurzame doelen om te zetten in daden. Ze leren de wereld van natuur- en milieuorganisaties van binnenuit kennen. Samen met andere trainees gaan ze een periode één dag per week aan de slag met een groen project. Het is de bedoeling om echt de handen uit de mouwen te steken. Het project eindigt dan ook met een concreet resultaat, bijvoorbeeld het opknappen van een natuurgebied of het bedenken en uitvoeren van een campagne voor duurzaam leven.

Waarom meedoen?

Bij het Groen Traineeship gaan de deelnemers met een groep jongeren actief aan de slag, vergroenen ze hun cv én leren ze dankzij allerlei workshops en trainingen meer over natuur, milieu en duurzaamheid. Zo worden ze hopelijk nog bewuster van de mogelijkheden voor een groene en duurzame wereld. Het Groen Traineeship is voor jongeren van alle achtergronden, met of zonder ervaring.

Project bij De Vlinderstichting

Er zijn tientallen gemeenten waar vlinderwijken zijn. Er zijn tientallen gemeenten waar vlinderwijken zijn.

Bij De Vlinderstichting zijn nu elf jongeren als trainee aan de slag gegaan. Er zijn afgestudeerden, maar ook scholieren, er zijn er die parttime werken en ook die een vervolg van hun studie voorbereiden. Bij de projecten is het ook leuk en erg nuttig om mensen van verschillende pluimage bij elkaar te hebben. Iedereen heeft zo weer een eigen en unieke rol. De trainees bij De Vlinderstichting gaan aan de slag met het project ‘Vlinderstraten’. Overal in het land zijn er wijken met vlindernamen in de straatnaam. Maar dikwijls zie je daar in de praktijk in die straat helemaal niets van.

Aan de slag

De trainees gaan samen met plaatselijke NME-centra in overleg met de bewoners en met de gemeente om concreet iets voor de vlinders in die wijken doen. Wat dat is gaan ze zelf uitzoeken en samen met bewoners en gemeente ook vormgeven. Misschien kan het groenbeheer nog vlindervriendelijker; misschien zijn er bewoners die hun tuin nog vlinderrijker willen hebben of een school die op het schoolplein en in de lessen meer wil vlinderen. De trainees gaan daar de komende maanden een dag per week mee aan de slag. We zijn benieuwd wat dit op zal leveren voor de vlinders. We houden je op de hoogte.

2021 GroenTraineeship InekeRadstaat KarsVeling Natuurbericht Vlinderstraten