Genieten langs het water? Tel een libellenroute!

donderdag 27 januari 2022

Nederland is een waterland en overal zijn sloten, kanalen, poelen, plassen en vijvers. Nederland is daarmee een echt libellenland, want zij hebben water nodig om zich voort te planten. Prachtige blauwe juffertjes, maar ook glazenmakers, die grote helikopters, kunnen we overal in ons land vinden. Hoe gaat het met de libellen? Om dat te weten te komen, tellen vrijwilligers in het meetnet libellen.

Azuurwaterjuffer, een van de blauwe juffertjes. Azuurwaterjuffer, een van de blauwe juffertjes.

Libellen komen overal voor. Ook in je tuin kom je ze tegen. Zelfs als je geen vijver hebt, kun je libellen in je tuin krijgen. Voor de voortplanting hebben ze dan wel water nodig, maar ze moeten ook jagen. Als er insecten in je tuin zijn, komen libellen graag langs om een hapje te eten.

Waarom libellen tellen?

Honderden vrijwilligers tellen mee in het meetnet libellen. Langs het water tellen zijn iedere twee weken alle libellen. Het meetnet libellen geeft enorm veel informatie over hoe het met libellen gaat. Met die gegevens kunnen we werken aan behoud en vooral herstel van libellen. Hoe meer we over ze weten, hoe effectiever we ze kunnen beschermen. Tegelijkertijd blijven we zoeken naar mogelijkheden om het meetnet verder te versterken. Hoe meer routes er geteld worden, hoe beter we de gegevens kunnen analyseren.

Wat is een libellenroute?

Het belangrijk om de telling op een gestandaardiseerde manier te doen. Zo kan De Vlinderstichting achterhalen hoe het met libellen gaat.  De lengte van een route kan variëren van vijftig meter tot een kilometer. Daarom zal in een normale tuin geen route zijn, maar bijvoorbeeld wel bij een poel of vijver in het stadspark of langs een sloot in het landbouwgebied.

Soortenkennis

Bruine korenbout. Bruine korenbout.

We horen wel van mensen die best een libellenroute willen tellen, maar onzeker zijn over hun kennis. Al die blauwe juffertjes, die kan ik toch nooit uit elkaar houden? Het is inderdaad zo dat je wat ervaring nodig hebt, maar je bent nooit te oud om te leren! Onze vrijwilligers geven aan dat ze heel snel de basissoorten onder de knie hadden.

Leermogelijkheden

Om mensen te helpen bij het herkennen van libellen heeft De Vlinderstichting mooie tools gemaakt. Zo kun je online libellencursussen volgen. In deze cursus wordt ingegaan op de herkenning van de verschillende libellen. Ook zijn er praktische herkenningskaarten van de blauwe juffertjes, de heidelibellen en de glazenmakers.

Libellen tellen

Ben je enthousiast geworden en wil je ook meetellen met het Meetnet Libellen? Meld je dan geheel vrijblijvend aan. Een van onze medewerkers neemt contact met je op voor verdere uitleg.

Meld je aan

2022 KarsVeling Libellen libellenroute Natuurbericht