Argusvlindertelweekend: waar zit hij nog?

dinsdag 17 mei 2022

De argusvlinder is een zorgenkindje. We zien de aantallen van deze graslandvlinder, die een jaar of dertig geleden nog overal kon worden gezien, jaar in jaar uit verder afnemen. Er wordt jaarlijks een speciaal argusvlindertelweekend gehouden om te zien waar hij nog aanwezig is, maar ook waar hij is verdwenen. Daarom zijn ook nulwaarnemingen (wel gezocht, niet gevonden) buitengewoon nuttig.

Een mannetje van de argusvlinder op de uitkijk. Een mannetje van de argusvlinder op de uitkijk.

Van vrijdag 20 tot en met zondag 22 mei organiseren De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor de negende keer op rij het Telweekend argusvlinder. Tijdens deze landelijke telling zoeken traditiegetrouw talloze natuurliefhebbers naar argusvlinders. De telresultaten worden gebruikt voor de bescherming van de inmiddels zeldzaam geworden argusvlinder. De argusvlinder leeft in bloemrijke graslanden, akkers, bermen en dijken en staat onder druk in heel West-Europa.

Oorzaken achteruitgang

In Nederland verdween sinds 1992 zo’n 98 procent van de argusvlinders. De oorzaken hiervan zijn nog maar gedeeltelijk bekend en daarom wil De Vlinderstichting graag een actueel beeld houden van de verspreiding van de argusvlinder door het land. Iedereen kan daaraan meehelpen door in dit telweekend op zoek te gaan naar de fraai oranjebruin gekleurde vlinder.

Meetellen

Parende argusvlinders. Parende argusvlinders.

Je kan meetellen door een kwartier te tellen met de ButterflyCount-app. Ook kun je een kwartier een punt- of transecttelling doen in ObsMapp of iObs. Tijdens een kwartiertelling wordt je route bijgehouden en weten we precies hoe lang er geteld is. We weten ook zeker dat, als er geen argusvlinders zijn doorgegeven, deze ook echt niet zijn gezien, terwijl er wel naar is gezocht.

Nulwaarnemingen

Dit noemen we nulwaarnemingen en die zijn erg belangrijk voor een goed beeld van het voorkomen van de argusvlinder. Gezien de zeldzaamheid is de kans namelijk best groot dat je tijdens je zoektocht de argusvlinder niet aantreft. Als je dan wel een telling hebt uitgevoerd, draag je daarmee met je nulwaarneming toch bij aan de argusvlindertelling. Wil je niet beginnen aan een punt- of transecttelling, maar zie je wel een argusvlinder langs fladderen? Geef deze dan wel door! Ook losse waarnemingen van de argusvlinder zijn van harte welkom.

Argusvlinder vrouwtje

Telling argusvlinder

Omdat de situatie van de argusvlinder zo schrijnend is, hebben we een aparte pagina ingericht op de website van De Vlinderstichting over deze mooie vlinder. Hierin staan meerdere opties weergegeven over hoe jij kan helpen, waaronder een pagina over de argusvlindertelling. Wil jij met ons meetellen maar lees je graag nog iets meer over de telling? Ga hier dan eens een kijkje nemen.

Meer informatie

De app ButterflyCount is te vinden in de Playstore (voor Android) of in de App Store (voor iPhone of iPad)
Over de app ObsMapp
Over de app iObs