Vlinderstichting niet blij met moederdagcadeau

woensdag 6 mei 2009

Een vestiging van Intratuin wilde met moederdag meer aandacht vragen voor vlinders. Een goed zaak vinden wij, want de vlinders hebben het nog steeds moeilijk in Nederland. De Vlinderstichting is echter niet blij met de methode die is gekozen. Men kan voor 7 euro een doosje aanschaffen met daarin een levende distelvlinder. Daarnaast kun je vlinderplanten aanschaffen voor in de tuin, zoals lavendel.

Hoewel de distelvlinder een sterke vlinder is en overal in Nederland kan worden losgelaten vinden we het ongepast om levende vlinders in doosjes te bewaren. Zodra de doosjes in de zon staan en de vlinder warm wordt gaat hij fladderen en binnen de korste keren is de distelvlinder beschadigd. Daarom willen we iedereen aanraden om voor moederdag zoveel mogelijk vlinderplanten aan te schaffen, deze in de tuin te zetten en dan te wachten op de distelvlinders die nu zelfstandig vanuit het Zuiden op weg zijn naar Nederland. De komende week verwachten we dat er duizenden zullen arriveren.

Veel leuker toch om een vlinder in je tuin te hebben die uit Afrika is gekomen dan een vlinder uit een doosje?