Resultaten Nationale Nachtvlindernacht 2010

vrijdag 24 september 2010

Vrijdag 9 juli 2010 zijn, tijdens de zesde Nationale Nachtvlindernacht, op meer dan 278 plaatsen in het land nachtvlinders geteld. Vanaf de schemering tot in de kleine uurtjes werden zeer veel vlinders gezien, mede doordat de temperatuur op de meeste plaatsen ook ’s nachts nauwelijks onder de 20 graden kwam.
Inmiddels hebben we vrijwel alle resultaten van de NNN 2010 binnen.

De feiten op een rijtje

• Aantal deelnemers: ongeveer 2000
  • Aantal waarnemingen: 7331
  • Totaal aantal waargenomen vlinders: 26.986
  • Aantal kilometerhokken waaruit waarnemingen zijn binnengekomen: 278
  • Aantal soorten macronachtvlinders: 409
  • Aantal soorten micronachtvlinders: 264
  • Hoogste aantal soorten dat op een excursiepunt werd gescoord: 227
  • De drie soorten die op de meeste plaatsen waargenomen zijn:
    - huismoeder (Noctua pronuba)
    - grijze stipspanner (Idaea aversa)
    - gamma-uil (Autographa gamma)

Meer weten?

Wat is er gezien?
Op de website Nachtvlindernacht.nl vindt u een uitgebreid overzicht van de resultaten van de Nationale Nachtvlindernacht 2010. U vindt op deze pagina ook een complete lijst met alle waargenomen nachtvlinders.
Bij deze willen we alle deelnemers van de NNN 2010 nogmaals hartelijk danken voor hun deelname en voor het doorgeven van de waarnemingen!
We hopen dat u volgend jaar ook weer meedoet. De datum voor de Nationale Nachtvlindernacht 2011 wordt eind oktober bekend gemaakt.

Nachtvlindernacht op TV

In Wageningen werd door De Vlinderstichting, net als de afgelopen jaren, een grote publieksexcursie georganiseerd. Tijdens de excursie kregen we bezoek van TV Gelderland, zie Nachtvlinders gelokt en geteld (TV Gelderland)