Distelvlindergolf(je)

vrijdag 4 mei 2012

Het was aan de auto's te zien afgelopen weekend: woestijnzand. Met de warme lucht die ons een prachtige Koninginnedag bezorgde was ook Saharazand meegekomen. Die warme lucht kwam dus van ver. En hij bracht ook nog een vlindercadeautje mee: distelvlinders. Niet zoveel als in 2009, maar toch genoeg om opgemerkt te worden.

De grafiek laat het verloop zien. Op 28 april nog nul, maar vanaf zondag beginnen ze binnen te komen en dinsdag viel de piek. Gisteren verliep – voor zover we nu weten – nog zonder distelvlinderwaarnemingen.

Overwinteren

Distelvlinders kunnen bij ons niet de winter overleven, en moeten elk jaar weer vanuit Afrika ons continent veroveren. Hoeveel distelvlinders we bij ons kunnen zien hangt dus af van de hoeveelheid die er in Noord Afrika zijn in ons voorjaar, en dagen met een krachtige zuidelijke luchtstroming. Vlinderaars die afgelopen februari en maart Noord-Afrika bezochten zeiden dat ze bijna geen poppen van de distelvlinder konden vinden. Blijkbaar heeft deze grote vlinder zich hier nu niet massaal voortgeplant.

De warme lucht kregen we eind vorige week. En distelvlinders kwamen er, alleen niet echt veel. Wie weet waren het er veel meer geweest als er in Noord Afrika net zoveel poppen waren geweest als in 2009 (toen werden regelmatig duizenden poppen per onderzocht veld gevonden in maart).

De distelvlinders die even ons land aandeden zijn inmiddels vermoedelijk doorgevlogen. Ze zullen eitjes leggen en een nieuwe generatie produceren. Wie weet levert dat over een week of zes toch nog nieuwe distelvlinders op.

Bron: telmee, landkaartje en waarneming.nl

Distelvlinder