Bijzondere vorm van de mendicabeer gevonden

maandag 7 juni 2010

Twee weken geleden, op 23 mei, werd in Loosbroek in Noord-Brabant door de heer C. Boom een bijzonder uitziende mendicabeer (Diaphora mendica) aangetroffen.

Deze nachtvlinder uit de familie van de beervlinders, waarvan het mannetje grijs- tot bruinachtig en het vrouwtje witachtig gekleurd is, heeft gewoonlijk een aantal donkere stippen op de voorvleugel. De bewuste vlinder, een mannetje, had echter geen donkere stippen maar donkere strepen op de vleugel. Navraag bij het Zoölogisch Museum in Amsterdam wees uit dat zich in de collectie daar slechts één exemplaar bevindt met hetzelfde uiterlijk, namelijk een in 1954 te Sevenum door Van der Pol gevonden vlinder. Het betreft een kennelijk zeer zeldzame vorm van de mendicabeer die destijds de naam ‘Diaphora mendica f. radiata Cock’ heeft gekregen (Rob de Vos, Zoölogisch Museum Amsterdam). In hoeverre er verband bestaat tussen deze nieuwe waarneming en de waarneming van ruim vijftig jaar geleden, is niet bekend. Beide vindplaatsen bevinden zich in het zuidoostelijke deel van het verspreidingsgebied van de mendicabeer in Nederland. Of deze vorm juist daar meer voorkomt is een interessante vraag, maar deze blijft open zolang er niet meer waarnemingen bekend zijn.