Grote parelmoervlinder in Limburg

dinsdag 22 juni 2010

In Zuid Limburg zijn grote parelmoervlinders gezien. Deze vlinder, die nog wel op de Veluwe en op een aantal Waddeneilanden voorkomt, heeft nooit vaste populaties gehad in Limburg.

Vorig jaar was er in Zuid-Limburg een grote parelmoervlinder gezien. De afgelopen week heeft Francois Debets die plek meerdere keren bezocht in de hoop dat de soort weer te zien zou zijn. Op 21 juni was het zover: een prachtig verse vlinder kon worden gefotografeerd. Er werden meer vlinders gezien en dat is een aanwijzing dat er sprake is geweest van voortplanting. De grote parelmoervlinder heeft een groot leefgebied nodig met viooltjes alsook ruigere vegetaties. Hij vliegt tussen eind juni en begin augustus en het feit dat de waarneming nu al werd gedaan geeft ook al aan dat het hier waarschijnlijk geen zwerver betreft. De vlinder wordt vaak gezien op bloeiende planten, want hij heeft een sterke behoefte aan nectar. Hij haalt die nectar uit diverse kruiden, bijvoorbeeld akkerdistel, koninginnenkruid, kale jonker of knoopkruid, zoals op de foto. Het is een redelijk mobiele vlinder die forse afstanden af kan leggen. In het aangrenzende buitenland (Eifel en Ardennen) komt de grote parelmoervlinder nog voor, maar de dichtstbijzijnde populaties zijn wel vele kilometers verwijderd van de vindplaats.