Dubbelstipsnuituil al in 2006 in ons land

woensdag 10 februari 2016

Vorig jaar op 8 februari verscheen een Natuurbericht over de vondst van de dubbelstipsnuituil in een bunker in Zuid-Holland. Het was een nieuwe soort voor ons land, die nog niet eerder was gemeld, maar inmiddels zijn er foto’s opgedoken uit 2006 waarop de soort te zien is.

In januari 2015 werden, tijdens onderzoek naar overwinterende vleermuizen in bunkers, in het Staelduinse bos drie exemplaren van de dubbelstipsnuituil gevonden. Ze zaten niet bij elkaar, maar elk in hun eigen bunker. Het is een soort die vooral in het Zuiden en Zuidwesten van Frankrijk voorkomt en waarvan bekend is dat het verspreidingsgebied zich naar het Noorden uitbreidt. In 2010 werd de toen eerste Benelux waarneming gedaan aan de Vlaamse kust.

Jack Pouw telt al jarenlang bunkers in de duinen van Noord-Holland op de aanwezige overwinterende dagvlinders als dagpauwoog en kleine vos. Op 25 januari 2006, toen hij nog nauwelijks met nachtvlinders bezig was, kwam hij er wel een aantal tegen tijdens zijn onderzoek en maakte hij foto’s. Toen hij deze kort geleden weer terugzag en met name de snuituilfoto’s aan een nader onderzoek onderwierp bleek dat daar een dubbelstipsnuituil op stond. Dit betekent dat er dus al 10 jaar geleden een exemplaar in ons land aanwezig was. De soort komt ook regelmatig als zwerver of trekker in Zuid-Engeland aan en mogelijk dat het ook in de Noord-Hollandse duinen een zwerver betrof, maar mogelijk dat de soort zich toen al verder had uitgebreid.

Eerder werd ook al de eerste Nederlandse waarneming van het scheefbloemwitje achterhaald door een foto van een paar maanden eerder. Het is dus zeker de moeite waard om oude foto’s weer, met de kennis van nu, de revue te laten passeren, want zo kunnen boeiende ontdekkingen gedaan worden.

Dubbelstipsnuituil waarnemingen