Uitkomen pop pimpernelblauwtje voor het eerst vastgelegd

woensdag 5 augustus 2015

Op de dag dat in de Moerputten in Den Bosch gevierd werd dat het pimpernelblauwtje 25 jaar terug is in het gebied, werd in de studio voor het eerst gefilmd dat dit vlindertje uit zijn pop kroop. Wat de BBC nooit is gelukt hebben de filmers van de natuurfilm 'Holland, natuur in de delta' voor elkaar gekregen.

Cameraman Willem Berents heeft na 3 weken observeren van de pop dat ene magische moment weten vast te leggen. 'In sommige gevallen moeten we de situatie een klein beetje proberen te helpen zodat wij het kunnen filmen en het in de bioscoop kan, maar we proberen een zo’n natuurlijk mogelijke situatie na te bootsen, en als het dan lukt, vanzelfsprekend, gaat de vlinder terug, want dat is de verantwoordelijkheid die je neemt.' 'Ik zat ernaast (in de studio) en ik dacht ik stop ermee voor vandaag en dan komt het vlindertje er zomaar uit, precies op het moment dat ik het niet meer zag zitten, je weet niet wat er dan door je heengaat, dat is onbeschrijfelijk.'
Het pimpernelblauwtje is één van de hoofdrolspelers in de film Holland, natuur in de delta. De film, opvolger van De Nieuwe Wildernis, is vanaf 24 september in meer dan 150 bioscopen te zien.

Vrijlaten

Op 23 juli werd het vlindertje door Irma Wynhoff van De Vlinderstichting weer losgelaten in de Moerputten, met een levensverwachting van vijf dagen heeft de vlinder haast met de voortplanting. Irma: “We hebben net het vrouwtje vrijgelaten dat vanmorgen in de filmstudio uit de pop is gekomen. Daar zijn we superblij mee, natuurlijk is het zo dat je deze beschermde vlinder in een studio hebt om het te kunnen filmen, maar ze horen buiten in de natuur. Daarna hebben we de vlinder weer teruggebracht en vrijgelaten. Het is heel uniek dat wij dit op beeld hebben, want het is nog nooit zo op film vastgelegd Daar hebben wij enorm veel van geleerd, dingen die wij nog niet wisten: over hoe gevoelig de poppen zijn en hoe het gebeurt.'

Samenwerking

De afgelopen 1,5 jaar hebben De Vlinderstichting, Staatsbosbeheer en EMS FILMS in nauwe samenwerking de gehele cyclus van het pimpernelblauwtje en de bijzondere relatie met de moerassteekmier gefilmd. Een uitermate complexe operatie die door grote inzet in tijd, veel geduld, voorbereiding en gebundelde kennis tot een goed einde is gebracht. Niet alleen levert dat mooie beelden op die straks op het grote doek zijn te zien. Ook voor de wetenschap en de natuurbeheerders heeft het volgen van de cyclus een aantal nieuwe inzichten in de leefwijze van deze bijzondere vlinder opgeleverd.

BluesInTheMarshes Pimpernelblauwtje