Vlinders op vakantie

vrijdag 15 juli 2016

Ga je binnenkort op vakantie? Dan kan je ook van de vlinders genieten! In Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië bijvoorbeeld, zijn veel meer soorten vlinders dan in Nederland. Hebben we het in ons land over zo’n vijftig dagvlinders, in Frankrijk, Spanje en Italië gaat het om zo’n 250.

De herkenning van al die soorten is niet altijd eenvoudig. Tientallen blauwtjes en parelmoervlinders bijvoorbeeld, zijn lastig uit elkaar te houden. Voor sommigen een uitdaging, maar natuurlijk ook genieten van de talrijkheid en de kleuren.
Gelukkig zijn niet alle soorten moeilijk te herkennen!

Koninklijke vlinders

Twee echte vakantiesoorten zijn koninginnenpage en koningspage. De koninginnenpage kan in Nederland ook tegenkomen, maar in Zuid-Europa is de trefkans nog groter.
De koningspage komt niet voor in Nederland, maar kan je in het zuiden op allerlei plaatsen tegenkomen. Het verschil tussen deze twee hoogheden is niet zo moeilijk als je weet waar je op moet letten. De koninginnenpage is donkerder geel en heeft donkere vlekken op de vleugels en twee korte staartjes. De koningspage is lichter geel (en de Spaanse zelfs bijna wit) en over de vleugels lopen zwarte lengtestrepen. De staartjes zijn een stuk langer dan die van de koningin. De vlucht van de koningspage is fladderiger dan van koninginnenpage, die een krachtiger slag heeft. Vaak zie je beide soorten op heuveltoppen, waar ze naar toe gaan om een partner te vinden.

Wie echt de bergen intrekt heeft grote kans de apollovlinder tegen te komen. Deze grote witte vlinder heeft zwarte vlekjes en opvallende rode ogen op de vleugels. De schubjes op de vleugels van de apollovlinder laten vrij snel los en vaak worden deze daardoor wat transparant. Apollovlinders hebben een aparte manier van vliegen. Ze zweven langs de berghellingen met af en toe een vleugelslag. Als ze schrikken of haast hebben kunnen ze ook wel ‘echt’ vliegen. De apollovlinder is erg wijdverbreid en komt in een groot deel van de wereld voor. Deze soort is erg goed onderzocht en er zijn veel verschillende vormen van beschreven.

We wensen iedereen die op vakantie gaat veel vlinders toe, maar ook de thuisblijvers zullen hier in ons land de komende weken veel vlinders te zien krijgen.

BuitenlandseSoort tellen Woudparelmoervlinder