Zomerstop stropen is voorbij

woensdag 26 augustus 2015

In voor- en najaar zijn veel vlinderaars actief met stropen. Dit is een methode waarbij je nachtvlinders lokt met een zoete stof op bomen. Vanaf april tot in juli is er veel concurrentie van bloeiende planten, maar nu loont het weer te 'stropen'.

Vorige week werden tijdens een strooptocht in een stadsparkje in Culemborg meer dan 40 vlinders op de stroop gevonden, verdeeld over 12 verschillende soorten. De komende anderhalve maand zullen er veel soorten te zien zijn. En ook in de winter kan je 'stropen'. De aantallen zijn in december en januari niet zo hoog en ook zijn er niet veel verschillende soorten te verwachten, maar gedurende de hele winter zijn er wel vlinders te lokken.

Stropen voor beginnners

Voor het stropen heb je nodig: een kwast, stroop en een zaklamp. De stroop kun je zelf maken en kan allerlei bestanddelen bevatten. De basis is vaak (appel)stroop en suiker. Door dit op te warmen lost de suiker op en dan kunnen er allerlei andere ingrediënten worden toegevoegd, zoals appelmoes, rotte bananen en diverse alcoholica.

Lees het recept van De Vlinderstichting

Smeer de stroop op een of meer boomstammen. Doe dat het liefst op een hoogte waar je het zelf goed kan zien, maar waar mensen er geen 'last' van hebben. Wacht vervolgens tot het donker wordt. Controleer de bomen met je zaklamp. De vlinders zitten meestal net naast de ingesmeerde plek, met hun tong in de stroop.

In augustus en september zijn het een aantal grote, opvallende en gemakkelijk te herkennen soorten die de dienst uitmaken. Een spectaculaire soort, maar helemaal niet zeldzaam is rood weeskind. De prachtige rode kleur op de achtervleugels zie je vaak als ze aan het drinken zijn. Als ze echt in rust zijn wordt de voorvleugel ervoor geschoven en dan zie je alleen de bruine kleur met donkerder lijnentekening. Als de vlinder wordt gestoord toont hij weer het opvallende rood. Huismoeder is een andere snoeper die regelmatig op stroop te vinden is. De opvallend forse huismoeder is herkenbaar aan het vrij langwerpige uiterlijk. De kleur is heel variabel, van effenbruin tot zeer bont gekleurd. Ook piramidevlinder is vrij groot en ook nu en de komende weken volop op stroop te verwachten. Piramidevlinder is wat driehoekig van vorm en heeft een donkerbruine tekening met lichtere lijnen. Uiteraard komen er nog veel meer soorten op de zoetigheid af. Ga zelf maar eens proberen!

Nachtvlinders Stropen