Golfen voor vlinders en libellen

maandag 22 oktober 2012

Afgelopen zaterdag 20 oktober was er een grote golfwedstrijd op de natuurbaan van Golfclub Gaasterland. Er werd gespeeld ter ere van het 25 jarig jubileum van ‘hun’ professional Paul Grosfeld. De opbrengst van de dag was bestemd voor De Vlinderstichting.

De baan van de Golfclub Gaasterland heeft niet voor niets het predicaat natuurbaan. De 9-holes baan heeft veel meer natuur dan een gemiddelde golfbaan. Bij de waterpartijen vliegen erg veel libellen en op de andere natuurlijke delen van de baan vinden kleine vuurvlinders, icarusblauwtjes en groot dikkopjes leefgebied. Die natuur en de vele vlinders en libellen op de baan was voor de jubilerende prof, Paul Grosfeld, de aanleiding om De Vlinderstichting als goed doel aan te wijzen voor zijn jubileumfeest. In zijn korte toespraak gaf hij aan dat het golfballetje, net als een koolwitje, over de baan vliegt, even gaat zitten en vervolgens weer doorvliegt. Kars Veling van De Vlinderstichting vertelde, in een volle kantine van de Golfclub, over de vlinders en libellen die de golfers tijdens hun sport kunnen tegenkomen. Na die presentatie overhandigde Paul Grosfeld, in een prachtige vlinderlampion € 900,-, de opbrengst van deze sportieve dag. De Vlinderstichting is erg blij met deze steun en Kars Veling vertelde na de overhandiging: “Het lijkt ons leuk om dit bedrag te gebruiken om op de golfbaan een aantal informatieborden te plaatsen waarop te zien is welke vlinders en libellen er rondvliegen. Omdat er ook veel wandelaars komen is die informatie leuk voor de golfers, maar ook voor alle passanten. Hoe meer aandacht er is voor deze prachtige dieren, hoe beter” zo besloot hij.

golfers GrootDikkopje Icarusblauwtje KleineVuurvlinder