Op zoek naar rupsen van de veldparelmoervlinder

dinsdag 25 maart 2014

De zeer zeldzame veldparelmoervlinder stierf twintig jaar geleden uit in Nederland. Vorig jaar werden in Brabant minstens zes 'immigranten' uit België waargenomen. Samen met Vroege Vogels Radio ging De Vlinderstichting op pad om te zoeken op die locatie of er ook overwinterende rupsen de winter hebben overleefd.

We maken niet exact bekend waar gezocht werd naar de veldparelmoervlinder: 'ergens in Bergeijk', qua oppervlak een hele grote gemeente. Parelmoervlinderdeskundige is Michiel Wallis de Vries, onderzoeker bij De Vlinderstichting en hoogleraar aan de Wageningen Universiteit. Hij leidt de zoektocht.

Beluister de reportage van Vroege Vogels

De zoektocht was zeer succesvol: er werden honderden rupsen gevonden. Op foto's zie je hoe rupsen van deze vlinder zich inkapselen in een nestje dat uit de verte wel wat weg heeft van een spinnenweb, maar dan heel fijn geweven.

In zo'n nestje overwinteren de rupsen met tientallen bij elkaar. Als de temperatuur stijgt (en zeker als de zon gaat schijnen) worden ze actief. Door hun zwarte kleur warmen ze snel op, bij een luchttemperatuur van 10 graden kunnen ze dan zelf wel 30 graden bereiken!

MichielWallisDeVries Veldparelmoervlinder zoeken