‘Niet zonder elkaar’ wint Jan Wolkers Prijs 2015

maandag 19 oktober 2015

De Jan Wolkers Prijs 2015 voor het beste Nederlandse natuurboek is in het radioprogramma Vroege Vogels uitgereikt aan de auteurs van het boek ‘Niet zonder elkaar – bloemen en insecten’. Het boek vertelt over de fascinerende relaties tussen planten en hun bestuivers.

Het zou de titel van een biografie van Ramses Shaffy kunnen zijn, maar het is een aanstekelijk boek over de bloemetjes en de bijtjes. Letterlijk: een college van dertien auteurs beschrijft welke verrassende strategieën sommige planten hebben om insecten te lokken die voor hun bevruchting moeten zorgen. Een moderne versie van Jac P. Thijsse’s Verkade-album ‘De bloemen en haar vrienden’, uit 1934, vlot geschreven, vol fascinerende voorbeelden.

Bestel 'niet zonder elkaar' bij De Vlinderstichting

Auteur Louis Schoonhoven, oud-hoogleraar Entomologie uit Wageningen, schreef dit toegankelijke boek samen met andere kenners uit de wereld van de bloembiologie, bijenhouderij, landbouw en natuurbescherming: 0.a. Koos Biesmeijer (Naturalis), Gerard Oostermeijer (UvA), Kars Veling (De Vlinderstichting), Tineke Braskamp (Nederlandse Bijenhouders Vereniging) en vele anderen.

De Jan Wolkers Prijs is een initiatief van het Wereld Natuur Fonds, de Volkskrant en Vroege Vogels van de VARA. De winnaar is bekendgemaakt op 18 oktober 2015.

Bestel 'Niet zonder elkaar' bij De Vlinderstichting

Boeken