Hoe herken je scheefbloemwitje?

dinsdag 27 oktober 2015

Na berichten over scheefbloemwitje kwamen er bij De Vlinderstichting veel foto’s waarvan mensen dachten dat het er ook een was, maar alle bleken van andere koolwitjes te zijn. Het scheefbloemwitje lijkt op klein koolwitje en groot koolwitje, allebei zeer algemene soorten in Nederland. Wat zijn de verschillen?

Alle drie de soorten hebben een zwart tot grijze vleugelpunt. Bij het klein koolwitje is die meestal recht afgesneden en vrij klein. Bij het groot koolwitje is die zwarte punt juist groot en ver naar beneden toe doorlopend. Het scheefbloemwitje zit daar precies tussenin.

Als je een denkbeeldig lijntje trekt tussen de bovenkant van de zwarte stip op de vleugel naar de onderkant van de zwarte vleugelpunt loopt dat lijntje bij klein koolwitje naar boven (en gaat dwars door een cel heen). Bij het groot koolwitje loopt die lijn duidelijk naar beneden toe en ook deze kruist cellen. Het gedachtenlijntje bij scheefbloemwitje loopt min of meer horizontaal en volgt min of meer de ader langs de cellen. Maar er zijn nog meer kenmerken. De vleugelpunt van het scheefbloemwitje is min of meer afgerond, van de andere twee koolwitjes is deze spitser. In het formaat zit ook een verschil. Het groot koolwitje is, zoals de naam al doet vermoeden, een grote vlinder, terwijl het scheefbloemwitje zelfs nog iets kleiner is dan klein koolwitje. De zwarte stip is bij klein koowitje vaak rondachtig en veelal klein. Scheefbloemwitje heeft een forsere stip die meer vierkant is en soms, zoals bij bovenstaande vlinder uit Posterholt, zelfs wat hol is.

Heeft u ook nog foto’s van witjes in uw fotoarchief? Wie weet ontdekt u ook nog wel een scheefbloemwitje. Kijk voor de determinatie dan eerst even naar dit overzicht op Vlindernet waarin het verschil tussen de witjes nogmaals wordt uitgelegd.

GrootKoolwitje herkennen KleinKoolwitje Scheefbloemwitje witjes