Merkwaardige rupsen meriansborstel veel gemeld

dinsdag 10 oktober 2017

Meriansborstel is trending topic bij de afdeling vragen bij De Vlinderstichting, want er worden momenteel erg veel rupsen gezien. Het zijn opvallende dieren met hun witte scheerkwasten en rode pijl, maar veel mensen weten niet waarmee ze te maken hebben.

Een plekje om te verpoppen

De meriansborstel (Calliteara pudibunda) komt overal in Nederland voor. De vlinder vliegt in voorjaar en voorzomer en de vlinders worden regelmatig aangetroffen bij lichtvangsten. Nu is de rups aanwezig en deze is, met name de afgelopen week, veel gezien.

De rupsen zijn nu toe aan verpoppen. Nu het harder gaat waaien worden ze door de wind uit de bomen geblazen en onder de bomen kruipen ze weg naar een veilige verpoppingsplek. Ze verpoppen in een dunne zijdeachtige cocon die soms gevormd wordt op de waardplant, maar vaak in de strooisellaag. Ze overwinteren als pop en in mei komen de vlinders weer tevoorschijn. Het zijn heel bijzonder gevormde rupsen. Meestal zijn ze licht geelgroen, maar er komen ook bruine vormen voor. De witte kwasten bovenop de rups en de rode pijl van haren op het achterlijf maken hem onmiskenbaar.

Meriansborstel komt voor in bossen, struwelen, parken en tuinen. En de rupsen leven van diverse bomen en struiken waaronder sleedoorn, meidoorn, berk en gecultiveerde fruitbomen. Vaak worden de rupsen gevonden onder zomereik, die ook door de rupsen wordt gegeten. Ook de komende weken kunt u ze nog tegenkomen.

Meer lezen over de meriansborstel

Maria Sibylla Merian

Meriansborstel is een al lang bestaande naam. Hij verwijst vermoedelijk naar Maria Sibylla Merian, 1647-1717, entomologe en kunstenares, die met haar penselen (de borstels van de rups) de metamorfose van rups naar vlinder vastlegde.

De vlinder is minder opvallend dan de rups. De vlinders vliegen in het voorjaar en zijn te herkennen aan de voorpoten, die ze recht vooruit steken.

CallitearaPudibunda Meriansborstel Nachtvlinders rups