Wat een vlinderweekend!

maandag 9 maart 2015

Het was een prachtig zonovergoten weekend en dat was te merken aan de dagvlinders die massaal hun overwinteringsplekken verlieten. Veel mensen zagen zaterdag en vooral zondag hun eerste vlinder van 2015. Citroenvlinder was absolute koploper, maar meest bijzonder waren de 6 oostelijke vossen.

De oostelijke vos is in de zomer van 2014 voor het eerst massaal ons land binnen gekomen en we waren erg benieuwd of ze de winter hadden overleefd.
Ook de andere vlinderoverwinteraars zijn gezien: citroenvlinder, kleine vos, dagpauwoog en gehakkelde aurelia zijn uit hun winterslaap ontwaakt.

Zeldzame oostelijke vossen

Zaterdag kwam de eerste melding van een oostelijke vos via Waarneming.nl door Jac Schepman, met een prachtige foto als bewijs. Deze heeft blijkbaar de winter overleefd. Zondag werd op nog vijf plekken een oostelijke vos gezien (met een bewijsfoto) en er waren nog meer claims uit andere gebieden. Het is de vraag of er voldoende oostelijke vossen hebben overwinterd om zich succesvol voort te planten hier. De vlinders die nu uit winterslaap komen, gaan op zoek naar een partner om te paren en daarna kunnen de vrouwtjes hun eitjes afzetten. Als er zo weinig zijn dat de trefkans op een partner klein is, zullen er veel sterven zonder nageslacht.

De meest waargenomen vlinder van de afgelopen dagen is citroenvlinder. Er zijn bijna 1500 van deze prachtige vlinders doorgegeven dit weekend. Het gaat daarbij vooral om mannetjes, felgeel en continue vliegend en zoekend bij klimop, coniferen en andere plekken waar ze vrouwtjes verwachten. Soms worden ze ook drinkend gezien, op krokussen, winterheide of maagdenpalm bijvoorbeeld, maar het zijn zeer actieve dieren die niet veel stil zitten.

De kleine vos werd erg veel drinkend gezien. Viburnum (sneeuwbal) en winterheide waren voor deze soort de favoriete nectarplanten.

Trekvlinder in Nederland gebleven

De atalanta trekt normaal gesproken in het najaar naar landen ten zuiden van ons en keert in de loop van het voorjaar weer terug. Maar de laatste tien jaar brengt deze vlinder ook hier steeds meer de winter door. Hij is een paar keer waargenomen de laatste dagen. Misschien dat veel de relatief koude nachten van de afgelopen maanden toch niet hebben overleefd. De meeste atalanta's zullen vanaf mei ons land weer bereiken.

Citroenvlinder Dagpauwoog KleineVos OostelijkeVos waarnemingen