Erg veel oranjetipjes

maandag 4 mei 2009

Het zonnige en warme weer van april 2009 is gunstig voor de insecten. Vooral het oranjetipje profiteert opvallend goed van het fraaie voorjaar: de vlinder wordt op meer plekken en in veel hogere aantallen gezien dan normaal.

Het oranjetipje is een echte voorjaarsvlinder. De afgelopen weken vlogen er zeer veel oranjetipjes; daarnaast worden er dit voorjaar ook exemplaren gemeld op plekken waar de soort de afgelopen tien jaar niet of nauwelijks werd gezien. Het warme en zonnige weer van april heeft een positieve invloed op het vlindertje. Ook het ‘groeizame’ weer met veel warmte en af en toe een buitje in de eerste helft van de maand heeft de soort goed gedaan. Daarnaast staan de planten, waar het vrouwtje haar eitjes op afzet, er goed bij. De eitjes zijn onder andere te herkennen aan het feit dat ze snel oranje worden (zie foto onder).

Met name pinksterbloem en look zonder look, maar ook judaspenning en damastbloem in de tuin zijn geliefde waardplanten van het oranjetipje. De rupsen eten van het zaad van deze planten. In de loop van mei en begin juni zijn de rupsen volgroeid en verpoppen ze zich in ruigtes, bomen en struiken. De pop overwintert daar en moet er dus een maand of negen veilig kunnen hangen. De top van de vliegtijd ligt traditioneel rond 30 april. De afgelopen jaren viel de piek in het voorkomen van het oranjetipje voor half april en ook dit jaar wordt de vlinder alweer volop gezien. Goed opletten dus wanneer u naar buiten gaat. De komende twee weken maakt u ook nog steeds een goede kans. De verwachte vliegtijd loopt nog zeker tot half mei.