Geocachers aan de slag op Kootwijkerzand voor beschermde vlinder

dinsdag 12 maart 2013

Op zaterdag 16 maart gaan 135 mensen aan de slag voor vlinders op het Kootwijkerzand. Er worden werkzaamheden gedaan die de beschermde kleine heivlinder, die in dit gebied leeft, ten goede komen. Het werk wordt gedaan tijdens een CITO-evenement, georganiseerd door Staatsbosbeheer en De Vlinderstichting.

Geocaching is een buitenactiviteit waarbij mensen met GPS op zoek gaan naar caches (schatten). Aangezien heel veel van die caches in de natuur verborgen liggen, doen geocachers graag iets terug voor de natuur. Hiervoor zijn speciale activiteiten, CITO-events genoemd. Dat staat voor Cache In, Trash Out. Het kan betekenen dat men gezamenlijk zwerfafval uit een bosgebied haalt, maar ook andere werkzaamheden zijn mogelijk.

De kleine heivlinder: ernstig bedreigd!

Op 16 maart gaat er een groep aan de slag op het Kootwijkerzand. In dit gebied komt de kleine heivlinder voor, een ernstig bedreigde vlinder. Willem van Ark, boswachter van het Kootwijkerzand: “De kleine heivlinder is een van de zeldzaamste dagvlinders van Nederland en komt alleen voor op het Kootwijkerzand. We zijn trots op ons gebied en verheugd dat er een nieuwe groep vrijwilligers aan de slag gaat!“
Albert Vliegenthart, projectleider bij De Vlinderstichting beaamt dit: “De achteruitgang heeft vooral te maken met het dichtgroeien van stuifzanden. Zo verdwijnt het leefgebied van deze bijzondere vlinder. Daarom gaan we opslag verwijderen en open plekken maken in het stuifzand. Zodat de kleine heivlinder zich thuis blijft voelen op het Kootwijkerzand.”

Ruimte voor vlinders

Onder begeleiding van vrijwilligers van Staatsbosbeheer en medewerkers van De Vlinderstichting gaat een deel van de groep ‘plaggen’ (de bovenste laag van de bodem afschrapen). Daarnaast zullen er jonge denneboompjes verwijderd worden. De natuur heeft op sommige plekken schrale, dus voedselarme omstandigheden nodig. Door voedingsstoffen uit de bodem te halen krijgen onder andere grassen en mossen die ervoor zorgen dat het gebied dichtgroeit, minder kans. Dankzij de werkzaamheden ontstaat ruimte voor planten waar vlinders van leven.

De Vlinderstichting organiseert op tenminste tien verschillende plekken in Nederland een CITO-event waarbij de geocachers aan het werk gaan voor vlinders en libellen. Alle activiteiten worden gepubliceerd op www.geocaching.com onder de naam vlinder-team. Het project is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

geocachers KleineHeivlinder Staatsbosbeheer stuifzanden vrijwilligers