Gezamenlijk NVL/Vlinderstichting/EIS excursieprogramma 2009

donderdag 22 januari 2009

Wilt u toch wel eens de oostelijke witsnuitlibel zien die in Friesland zit of de gaffelwaterjuffer die zich sinds kort voortplant in Nederland?
Of misschien heeft u altijd al de donkere waterjuffer willen bewonderen in Nederland? Dit jaar krijgt u de kans om deze bijzondere soorten te zien. Voor het jaar 2009 is een excursieprogramma samengesteld door NVL, Vlinderstichting en EIS.

Kort ziet het excursieprogramma er als volgt uit:

Vrijdag 6 en 13 maart: excursie naar de libellencollectie van Naturalis
Openstelling van de libellencollectie van het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis exclusief voor NVL-leden.

Zaterdag 9 mei: excursie naar De Weerribben, Overijssel
Bezoeken van de leukste gebieden in de Weerribben met donkere waterjuffer en noordse winterjuffer.
Opgeven voor deze excursie is niet meer mogelijk!

Zondag 21 juni en vrijdag 26 juni: excursie Delleboersterheide, Friesland
Delleboersterheide is een van de rijkste libellengebieden in Nederland met sinds enkele jaren een populatie van de oostelijk witsnuitlibel.

Zaterdag 4 juli: excursie naar Cadzand, Zeeland
Het doel van deze excursie is de gaffelwaterjuffer, met tevens een kans op vuurlibellen en zwervende heidelibellen.

Zondag 5 juli: excursie Lindevallei, Friesland
De Lindevallei is minder bekend, maar ook hier komen bijna alle laagveensoorten voor met als specialiteit de gevlekte glanslibel.

Zondag 23 augustus: excursie Kempen, Brabant samen met Libellenvereniging Vlaanderen
De laatste excursie van het jaar waarbij Het Hageven/De Plateau wordt bezocht om een indruk te krijgen van de kempense heidelibel met een grote trefkans op de bandheidelibel.

Wilt u meer weten over de genoemde excursies kijk dan hier voor het complete overzicht.
In dit overzicht staat vermeld hoe en bij wie u zich moet aanmelden en voor welke datum u dit moet doen. Let wel, bij enkele excursies kunnen maar een beperkt aantal mensen mee, dus hou daar rekening mee.

Foto: Kim Huskens