Kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’

woensdag 31 januari 2024

Ben je tussen de 16 en 30 jaar oud en wil je meer weten over de natuur? Doe dan mee met de gratis Kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’ en ontdek welke planten- en diersoorten in Nederland voorkomen, waar je ze kan vinden en hoe je ze beschermt. Ook leer je meer over de invloed van bijvoorbeeld stikstof en klimaatverandering op de natuur.

Enig idee wat je ziet als je om je heen kijkt in de natuur? Alleen al in één tuin kunnen ruim 1600 plant- en diersoorten leven. Voor iedereen van 16 tot en met 30 jaar oud organiseren SoortenNL en het Groen Traineeship deze Kennisspecial. Vergroot jouw soortenkennis met online cursusavonden, neem deze kennis mee naar buiten in je eigen buurt en ga twee keer met de hele groep trainees op excursie naar het strand, de zee en naar het moeras. De lessen worden gegeven door professionals van bijvoorbeeld de Zoogdiervereniging of De Vlinderstichting. Je maakt zo direct kennis met veel groene organisaties!

Onderdelen van de Kennisspecial

Je leert veel over soorten, maar ook maak je kennis met veel groene organisaties. Je leert veel over soorten, maar ook maak je kennis met veel groene organisaties.
Naast onlinelessen gaan we ook samen naar buiten, de natuur in. Naast onlinelessen gaan we ook samen naar buiten, de natuur in.
  • Theorie: Er zijn tien onlinelessen op dinsdagavond van 19:30 tot 21:30 uur. We starten met een informatieavond op dinsdag 27 februari. Hier hoor je meer over het programma en wat je kunt verwachten. Ook vertelt een deelnemer van afgelopen Kennisspecial over zijn ervaring. De eerste theorieles is op dinsdag 5 maart. De inhoud van deze lessen is grotendeels vernieuwd en is dus ook interessant voor deelnemers van voorgaande jaren! Iedere les begint met een college. De colleges bestaan uit filmmateriaal en uit presentaties van experts. Daarna stellen we jullie kennis op de proef met een quiz.​
  • Online meet & greet: Elke donderdagavond van 19:30 tot 20:30 uur is er een expert online aanwezig. In dit uur kun je je brandende vragen stellen of een discussie aangaan. Kies minimaal twee onderwerpen en haak aan!
  • Velddagen: Op twee zaterdagen van 10:00 tot 17:00 uur, aan het begin en eind van de Kennisspecial, breng je theorie in de praktijk. Op zo’n dag ontmoet je alle trainees die de Kennisspecial volgen en soortenexperts van de cursusavonden. Een mooie gelegenheid om je netwerk uit te breiden!
  • Organisaties: Als onderdeel van de Kennisspecial ga je twee keer langs bij een groene organisatie voor een kijkje achter de schermen. Grotendeels is dit op doordeweekse dagen. Een klein gedeelte van het aanbod zal ook in het weekend plaatsvinden. Neem een kijkje achter de schermen bij De Vlinderstichting, EIS Kenniscentrum Insecten, ARK Rewilding Nederland, de Zoogdiervereniging, de Vogelbescherming, IVN Natuureducatie en meer!
  • Weekendopdrachten: Bij iedere les hoort een weekendopdracht, die je alleen of samen met mede-trainees in jouw buurt uitvoert. Bijvoorbeeld zoeken naar een bepaalde soort in jouw buurt en deze filmen, natekenen of observeren.
  • Impactopdracht: Help de natuur in jouw eigen omgeving een handje. Je gaat in groepjes aan de slag met natuurbescherming en/of natuurherstel. De opdracht bepaal je in groepsverband. Uiteraard is er begeleiding vanuit SoortenNL om jullie goed op weg te helpen.

Wel vrijwillig, niet vrijblijvend

Omdat we onze tijd, financiën en aandacht beschikbaar stellen om de Kennisspecial voor jou te organiseren, rekenen we op jouw aanwezigheid. Houd er bij jouw aanmelding rekening mee dat de Kennisspecial minimaal tachtig uur van je tijd vraagt tijdens zowel week- als weekenddagen. Dit betekent dat je ongeveer acht tot tien uur per week met de Kennisspecial bezig bent. Als je denkt dat dit gaat lukken, meld je dan aan!

Meer informatie

• Kijk op de website voor meer informatie, het hele programma en om je aan te melden voor het traineeship.

2024 AmberVanAmsterdam IngeborgVanEs Kennisspecial Natuurbericht SoortenNL