Nieuwe gids Europese dagvlinders

maandag 26 oktober 2009

Zojuist is een nieuwe handzame vlindergids compleet voor héél Europa verschenen. Schrijver en cabarettier Hans Dorrestijn nam het eerste exemplaar in ontvangst van een van de vertalers Albert Vliegenthart van De Vlinderstichting.

Het is de Nederlandse bewerking van een oorspronkelijk Engelstalig standaardwerk. Dagvlinders van Europa behandelt alle soorten Europese vlinders, inclusief die van eilanden zoals Madeira en Cyprus. Met heldere sleutels, veel foto’s en praktische achtergrondinformatie is deze gids geschikt voor zowel beginnende als gevorderde vlinderliefhebbers. Vlinderkenners in binnen- en buitenland zijn het erover eens: wie dagvlinders wil determineren, moet “de Lafranchis” hebben: de gezaghebbende, oorspronkelijk Engelstalige determinatiegids voor Europese dagvlinders. Eindelijk is er nu een Nederlandse vertaling en bewerking van dit standaardwerk. De Nederlandse versie kwam tot stand in samenwerking met de Vlinderstichting en met de enthousiaste medewerking van de auteur, de Franse vlinderexpert Tristan Lafranchis. Net als de originele versie blinkt Dagvlinders van Europa uit in gebruiksgemak. De determinatiesleutels zijn helder en bondig en leiden snel naar de juiste familie en vervolgens naar de juiste soort. De meer dan 1400 kleurenfoto’s brengen de vlinders en hun onderscheidende determinatiekenmerken duidelijk in beeld.

Met Dagvlinders van Europa kan iedere vlinderliefhebber, zowel beginnend als gevorderd, kennismaken met alle dagvlindersoorten van Europa. Ook soorten van de Canarische eilanden, Madeira, de Azoren en Cyprus zijn opgenomen. Heldere teksten geven extra informatie over de soorten, hun leefwijze en voorkomen. Er zijn meer dan 400 verspreidingskaartjes in de gids opgenomen. De teksten, foto’s en kaartjes zijn per soort gerangschikt, wat het opzoeken gemakkelijker maakt. Naast de index met zowel Nederlandse als wetenschappelijke namen bevat Dagvlinders van Europa een aantal handige bijlagen: een verklarende woordenlijst, literatuurverwijzingen, websites, een waardplantenlijst per soort, een checklist met alle Europese dagvlindersoorten in systematische volgorde en een overzicht van Europese verschillen in taxonomie en naamgeving.

De gids is te bestellen bij de KNNV Uitgeverij en heeft bestelnummer VG24