Nieuwe soort voor Nederland: prachtpurperuiltje

dinsdag 9 juni 2015

In Zeeland is op 5 juni een nieuwe nachtvlindersoort voor Nederland ontdekt. In zijn val had Piet Jopse een prachtig vlindertje, wat hij niet kende uit het nachtvlinderboek. Het bleek te gaan om het prachtpurperuiltje.

De vlinder is gevangen in een val op een locatie bij Kruiningen waar Piet Jopse en Henk Wagenaar zo’n 7 á 8 jaar geleden gestart zijn met nachtvlinderonderzoek. Het is een gevarieerd terrein met waterpartijen en struiken en bomen. Het weer was in de nacht van 4 op 5 juni prima. Die ochtend zaten er 19 soorten macro’s en 10 soorten micro’s in, met in totaal 42 vlinders, waaronder dus de nieuwe soort. Piet Jopse hierover: “Wat wel opviel was een vlinder die ik niet kon thuisbrengen met een prachtige paarse kleur op de bovenvleugel. Thuisgekomen nog een paar boeken doorgenomen maar ik kon hem niet vinden”. Nadat de foto als onbekend op Waarneming was gezet kwam er al snel antwoord van waarnemingenbeheerder Jack Windig: “Het gaat om het Prachtpurperuiltje, een nieuwe soort voor Nederland.'

In de bijgewerkte nachtvlindergids (Warring & Townsend, 2015) die begin dit jaar uitkwam staat hij al wel, maar nog niet met een illustratie. Het prachtpurperuiltje (Eublemma purpurina) was al wel bekend uit België en de soort is aan een opmars bezig. Ook in het zuiden van Engeland wordt deze vlinder de laatste tien jaar regelmatig gezien. Het is een soort uit Midden- en Zuid-Europa, maar dankzij de verandering van het klimaat breidt hij zijn areaal naar het Noorden uit. In 2014 is hij gevonden in Antwerpen en nu, een jaar later dus, een klein stukje noordelijker in het Nederlandse Kruiningen (Zeeland). De soort heeft distels (Cirsium spec.) als waardplant en daaraan is er geen gebrek, dus mogelijk dat hij zich hier kan vestigen. De tijd zal het leren.

klimaat Prachtpurperuiltje waarnemingen