Voorjaar prima tijd voor smeren

maandag 2 maart 2009

Nu, in het vroege voorjaar, zijn er al enkele nachtvlinders actief. Sommige hebben als vlinder geen voedsel nodig, maar andere soorten wel. Omdat er geen of maar heel weinig bloeiende planten zijn komen de vlinders nu af op zoetigheid.

Die zoete stof kan gemaakt worden van stroop, suiker en alcohol. Het vroege voorjaar en het najaar zijn prima momenten om te smeren omdat er dan weinig nectar uit bloeiende planten te vinden is. Ook in het stedelijk gebied, bijvoorbeeld in de tuin,kun je op die manier nachtvlinders aanlokken.

De gebruiksaanwijzing
Maak het recept het liefst twee dagen voor de bewuste avond klaar. Vanaf een uur voor zonsondergang kan het mengsel (met behulp van een kwast) op bomen en muren worden aangebracht. Breng de stroop op ooghoogte aan, aan meerdere zijden van een boom. Kies ruwe oppervlakken die bij voorkeur niet door licht beschenen worden. Wanneer het donker geworden is kunt u de bomen controleren met behulp van een zaklamp.

Het recept
Er zijn vele tientallen strooprecepten in omloop. Bijna iedere nachtvlinderaar heeft zijn eigen favoriete recept. De belangrijkste ingrediënten zijn altijd suiker of fruit en alcohol. De alcohol verspreidt de geur van de zoetigheid beter. Bovendien worden nachtvlinders er een beetje suf van, waardoor ze goed te bekijken zijn. Hier een ‘basisrecept’:

• suikerstroop (1 pot)
  • extra suiker (2 eetlepels)
  • bier, wijn en/of vruchtenlikeur (een flinke scheut of zoveel als nodig is voor de juiste substantie).
Meng de ingrediënten zo door elkaar dat er een goed smeerbaar, plakkerig mengsel ontstaat. Laat het mengsel eventueel enkele dagen staan om gisting te bevorderen. Andere ingrediënten die veel gebruikt worden zijn: allerlei soorten overrijp fruit (vooral bananen), appel- of perenstroop, rum en allerlei exclusieve bieren en alcoholische dranken. Welk recept het beste is? Hierover verschillen de meningen. Experimenteren is de beste manier om erachter te komen.