Doldersummerveld

Het Doldersummerveld is een vochtig heidegebied binnen het nationale park het Drents-Friese wold. Het heideveld is over het algemeen vochtig, doordat er keileem in de ondergrond zit. Het terrein wordt begraasd door Schotse Hooglanders en schapen die ervoor zorgen dat de heide instant blijft. In 2010 is het Doldersummerveld door De Vlinderstichting uitgeroepen tot vlinderreservaat.

In het veld zijn veel bijzondere plantensoorten aanwezig, waaronder de gevlekte orchis en beenbreek. Verder is het gebied rijk aan reptielen en is er kans op het zien van de adder en de levendbarende hagedis. Het terrein is zo bijzonder op het gebied van vlinders doordat het gentiaanblauwtje hier voorkomt. Als u zin heeft in een lange wandeling dan is een uitbreiding langs de Vledder Aa zeker de moeite waard.

Zeldzame vlindersoorten

Kommavlinder (Bert van Rijsdewijk). Kommavlinder (Bert van Rijsdewijk).

De kommavlinder is de laatste jaren sterk achteruitgegaan in aantal en is nog op maar op enkele plaatsen in Nederland te vinden. Hij geeft de voorkeur aan droge, schrale graslanden, duinen en heidegebieden. Zijn naam heeft betrekking op de kommavormige streep op de voorvleugels van het mannetje.

Het gentiaanblauwtje geeft de voorkeur aan laaggelegen natte heiden en vochtige graslanden. Het zet zijn eitjes af op bloemen en kelkbladeren van de klokjesgentiaan. De soort is de laatste jaren sterk in aantal achteruitgegaan.

Gentiaanblauwtje (Henk Bosma). Gentiaanblauwtje (Henk Bosma).
Bruine vuuurvlinder (Nathalie Nauta). Bruine vuuurvlinder (Nathalie Nauta).

De bruine vuurvlinder is uit het westen en uit het zuiden aan het verdwijnen en komt nu nog voor op de Veluwe en in het noordoosten. Hij is daar ter vinden in graslanden, hoogvenen, veenheiden en bermen.