Doe mee aan de tuinvlindertelling

woensdag 3 augustus 2011

Komend weekend, op 5, 6 en 7 augustus is er weer een landelijke tuinvlindertelling. Tel in een kwartiertje alle vlinders in je tuin. En geef ze door via www.vlindermee.nl!

De tuinvlindertelling wordt dit jaar voor de derde keer door De Vlinderstichting georganiseerd. Vorig jaar werd de kleine vos het meest geteld, het jaar daarvoor de distelvlinder.

De bedoeling is om in ongeveer 15 minuten de vlinders in je tuin te tellen. Schrijf alle soorten die je ziet op. Om de vlinders gemakkelijker uit elkaar te houden, kunt u de vlinderherkenningskaart downloaden. Klaar met tellen? Geef dan uw waarnemingen door via www.vlindermee.nl.

Vlinders zeggen veel over de toestand van hun omgeving. Zijn er veel vlinders, dan gaat het goed met de natuur. Ook in stedelijk gebied en in tuinen vliegen vlinders, en is het belangrijk om te weten hoeveel en waar ze voorkomen. De tuinvlindertelling geeft daar informatie over.

Help de vlinders een handje!

Met de meeste vlinders in Nederland gaat het niet goed. Dat komt met name omdat er in Nederland weinig ruimte is voor vlinders. Door je tuin vlindervriendelijk te maken kan je de vlinders een handje helpen. Bijvoorbeeld door nectarplanten in de tuin te zetten. Of door je tellingen door te geven, zodat er meer informatie over tuinvlinders beschikbaar komt.

Op www.vlindermee.nl vindt u meer informatie en kunt u een handig telformulier downloaden. Ook kunt u op deze site uw waarnemingen kwijt.

Tel mee met de tuinvlindertelling op 5, 6 en 7 augustus!

Opening

De Vlinderstichting zal de tuinvlindertelling openen op vrijdagmiddag 5 augustus. Dat gebeurt bij Erve Niehof, Nijhofweg 1 in Diepenheim.

Er is een informatiemarkt en u kunt zelfs met een vlinderdeskundige op pad! De middag begint om 13.30 uur en duurt tot ongeveer 15.30 uur. Neem voor meer informatie contact op met De Vlinderstichting via 0317-467346 of info@vlinderstichting.nl.

2011 Tuinvlindertelling