Geslaagde landelijke vlinderdag

maandag 16 februari 2009

Afgelopen zaterdag 14 februari verzamelden zich weer vele vlinder- en libellenliefhebbers in de Junushoff in Wageningen voor de Landelijke Vlinderdag. Het thema dit jaar was 'Ruimte voor vlinders en libellen' en er waren interessante presentaties, onder andere over het eerste libellenreservaat in Nederland, de Wyldemerk in Friesland en over vlinderreservaten. Ook de manier waarop je het beste naar buiten kunt treden om de mensen bij vlinders en libellen te betrekken kwam aan de orde.

Het verhaal over de goed lopende Vlaamse tuinvlindertelactie was een perfect voorbeeld voor hoe het ook in Nederland zou kunnen en in het verhaal ‘Vlinders en libellen in the picture’ werd duidelijk welke activiteiten De Vlinderstichting in haar afgelopen jubileumjaar heeft uitgevoerd om de bescherming van vlinders en libellen meer voor het voetlicht te brengen. Zoals inmiddels gebruikelijk is waren er ook weer schitterende films van Annette van Berkel. Dit jaar liet ze twee films zien die later dit jaar op dvd zullen verschijnen.

Naast het programma in de Grote zaal waren er ook twee workshops over de herkenning van nachtvlinders. De belangstelling hiervoor was erg groot. In de pauzes werd men heen en weer geslingerd tussen de prachtige stands met boeken en andere vlinder- en libellenzaken, en al de oude bekenden die men weer tegen het lijf liep. De wiekentkwizzz, waarbij men 12 foto’s van een naam moest voorzien werd zeer druk bezocht. Uiteindelijk was er niemand die alle foto’s juist had benoemd!