Pindacake met bessen

vrijdag 21 januari 2011

Pindacake met bessen klinkt als een dessert, maar het is een speciale vetbol voor vogels. Daarop kwamen nachtvlinders af.

Het klinkt heerlijk. Na een copieus diner nog even een lekker pindacake met bessen dessert, al dan niet met een glaasje port. Toch gaat het hier om vogelvoer. Naar aanleiding van het berichtje over de nachtvlinders die op de webcam van Beleef de Winter te zien waren schrijft Anna Kemp van Vogelbescherming: 'Nu ik jou stukje heb gelezen over de nachtvlinders op ‘beleef de winter’ , dat ze ook worden aangetrokken door vetbollen en dat dat nieuw is voor De Vlinderstichting, bedenk ik dat de ‘vetbol‘ waarschijnlijk de zogenaamde ‘pindacake met bessen’ vetbol is. Ook gezien de rose kleur van de vetbol. Daaraan zijn gedroogde wilde bramen en lijsterbessen toegevoegd'.

Dit maakt het inderdaad wel veel logischer dat de vlinders erop afkwamen, want fruit en vruchten zijn bekend nachtvlindervoedsel. Voortaan moeten dus ook de vlinderliefhebbers zo'n pindacake met bessen van VIVARA ophangen. Haal hem overdag binnen, anders eten de vogels hem op :-).