Populatie vaal kokerbeertje

woensdag 1 juni 2016

In 2014 werd voor het eerst het vaal kokerbeertje (Eilema caniola) in Nederland gevonden. Jens Bokelaar had er een in de lichtval in Westdorpe in Zeeland. Daarna zijn er nog wat losse meldingen gekomen, onder andere uit Maastricht, Sint Joost, Berkelaar en Sluis.

Er is nieuws over deze, nog steeds zeer zeldzame, nachtvlinder. Jens Bokelaar meldde: “Hoi, Dacht dat het misschien interessant was. Ik was bijna 2 jaar geleden degene die de allereerste Eilema caniola had gevangen. Vorig jaar heb ik mijn lichtval niet in Westdorpe aan gehad. Echter heb ik de laatste 2 dagen (dit was eind mei, redactie) beide dagen de lichtval geplaatst en beide dagen had ik exemplaren van Eilema caniola in mijn lichtval. In totaal 4 exemplaren. Het lijkt er dus op dat deze soort in Westdorpe een populatie heeft.”

Jurriën van Deijk, projectleider nachtvlinders bij De Vlinderstichting: “Dit bericht is echt heel gaaf. Ik denk dat je wel kan spreken van een mogelijke populatie omdat Jens op 1 avond 3 exemplaren had (de dag erna 1 dood exemplaar wat mogelijk eenzelfde exemplaar was van de nacht ervoor). We zijn benieuwd of de soort zich al op meer plaatsen heeft gevestigd.”

VaalKokerbeertje waarnemingen