Toch veel vlinders tijdens nachtvlindernacht

zaterdag 23 juni 2012

Ondanks de slechte weersvooruitzichten kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde Nationale NachtvlinderNacht. Op meer dan 100 locaties hebben mensen vanaf een uur of elf genoten van flink wat nachtvlinders. Meestal ging het om (vele) tientallen vlinders.

Regenbuien, harde wind: het was niet best wat het KNMI voorspelde. Een aantal excursiepunten heeft besloten om het nachtvlinderen af te lasten, maar de meeste locaties zijn toch gestart en met groot succes. Het was niet al te best de afgelopen weken. Door het koele weer waren er duidelijk veel minder nachtvlinders aanwezig dan in andere jaren. Dat is niet alleen in Nederland het geval maar, zoals te lezen in dit Vlaamse natuurbericht, ook bij onze zuiderburen. De resultaten van de nachtvlindernacht zijn nog niet bekend, maar wat uit de eerste berichten blijkt zijn er veel vlinders waargenomen. Zo meldde Culemborg 20, Buren 25 en Giessen 28 soorten en bij de Wildemansheerd in Groningen zijn ongeveer 50 soorten op naam gebracht. Het hoogste aantal soorten dat nu bekend is was 70 in het Arboretum Belmonte in Wageningen, de thuisbasis van De Vlinderstichting, maar daar stonden dan ook vier schermen opgesteld.

Er worden leuke en soms fraai gekleurde soorten gemeld als avondrood, pauwoogpijlstaart, tweekleurige heremietuil en gestippelde houtvlinder. Op een aantal locaties werd ook gestroopt. Door een zoet mengsel met wat (of wat meer) alcohol op bomen te smeren worden ook nachtvlinders aangelokt. Ook hier wisselende resultaten. In Wageningen was er slechts 1 vlinder op afgekomen (wel een fraaie soort, de braamvlinder), terwijl er tientallen bomen waren ingesmeerd. In Culemborg kwamen op 8 gesmeerde bomen 6 vlinders af, verdeeld over 4 soorten, waaronder twee soorten halmuiltjes en de prachtig gekleurde levervlek. Bij de start van de nachtvlindernacht in Wageningen opende Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting, mede namens de EIS Werkgroep Vlinderfaunistiek, de campagne ‘Nachtvlinders in de schijnwerper’. Deze zal het komend jaar nog veel meer aandacht vragen voor deze soortgroep, die een belangrijke rol speelt in de natuur.

GrootAvondrood NationaleNachtvlindernacht