Natuur is zoveel meer dan een lijstje Natuurdoelen

vrijdag 26 mei 2023

Anthonie Stip maakt voor De Vlinderstichting een podcast met spraakmakende verhalen over natuur en natuurbescherming in de Lage Landen. In de nieuwste aflevering spreekt hij met ecoloog Roy van Grunsven over natuurdoelanalyses en de Ecologische Autoriteit.

We willen met zo min mogelijk inspanning nét de doelen halen voor Natura 2000. Dat werkt niet, aldus Roy van Grunsven, ecoloog en onderzoeker bij De Vlinderstichting. In de Toekomst voor Natuur Podcast aflevering die 27 mei online komt spreekt Anthonie met Roy over de natuurdoelanalyses die de provincies momenteel opstellen voor stikstofgevoelige natuur. Samen met andere experts beoordeelt Roy voor de Ecologische Autoriteit een aantal van die natuurdoelanalyses. Waarom zijn natuurdoelanalyses nodig? En hoe gaat dat in zijn werk? Roy geeft een uniek kijkje achter de schermen van zijn werk voor de Ecologische Autoriteit. Hij komt verrassende dingen tegen. We spreken over veelvoorkomende knelpunten in Natura 2000-gebieden, de verschillen tussen hoog en laag Nederland en onverwacht herstel in zijn favoriete natuur. Tenslotte duiken we ook nog even in een volgend actueel thema: de waterkwaliteit en de rol die libellen daarbij spelen. De aflevering vindt u vanaf 6 uur op 27 mei hier.

De leestip van Roy is het ‘Living Planet Report Nederland 2023’ over kiezen voor natuurherstel, gratis te downloaden als pdf.

In deze aflevering verwijzen we naar aflevering 26 met Kris Decleer over de Europese natuurherstelwet.

Wil je reageren op deze aflevering? Reacties zijn welkom via onze sociale media, @toekomstnatuur op Twitter en @toekomstvoornatuur op Instagram of door een mailtje te sturen naar toekomstvoornatuur@vlinderstichting.nl.

EcologischeAutoriteit Natura2000 RoyVanGrunsven Stikstof ToekomstVoorNatuur