Tuinvlindertelling 2020 halverwege; atalanta op kop

zaterdag 18 juli 2020

Dankzij de regen staan de meeste tuinen nu volop in bloei. Een goed mee te doen aan de tuinvlindertelling! Die duurt nog tot 26 juli. Noteer in een kwartiertje de vlinders die u ziet in uw tuin (of op uw balkon). Op dit moment staat de atalanta aan kop. De dagpauwoog staat op nummer 2, gevolgd door de koolwitjes.

Het was de eerste weken van de tuinvlindertelling niet altijd lekker 'vlinderweer'. Veel bewolking en regelmatig regen is niet ideaal als je vlinders wilt zien. Ze zijn er vast wel, maar ze verschuilen zich onder bladeren en op andere plekjes. Dan is het lastig tellen...

Zonnepanelen

Een atalanta gebruikt zijn vleugels als zonnepanelen (Foto: Ellen Jansen) Een atalanta gebruikt zijn vleugels als zonnepanelen (Foto: Ellen Jansen)

Maar als de zon dan tussendoor gaat schijnen, zie je binnen een minuut de eerste vlinders verschijnen. Ze hebben de warmte van de zon nodig om te kunnen vliegen. Dat kan razendsnel, want ze gebruiken hun vleugels als 'zonnepanelen'.

Atalanta aan kop

Inmiddels zijn er dan ook al meer dan 5000 tellingen ingevoerd en zijn er al bijna 45.000 vlinders geteld. De atalanta is het meest gezien (meer dan 13.000), gevolgd door de dagpauwoog en de drie koolwitjes

Eervolle vermeldingen

Van boven naar beneden: kolibrievlinder, koninginnepage, muntvlindertje Van boven naar beneden: kolibrievlinder, koninginnepage, muntvlindertje

In deze top 10 ziet u de koplopers van dit moment. Net als voorgaande jaren scoren de atalanta en de koolwitjes hoog. De dagpauwoog had het een paar jaar moeilijk, maar doet het in 2020 redelijk goed.

Kolibrie in je tuin?

Naast deze toppers zijn er ook andere leuke vlinders waargenomen. De kolibrievlinder is meer dan 600 maal gezien. Een kolibrievlinder is altijd druk: per dag bezoekt hij tot wel 500 bloemen. En slaat 70 tot 80 keer per seconde met zijn vleugels! Dat gaat razendsnel en je ziet hem dan ook heen en weer schieten van bloem naar bloem, net als de vogel kolibrie uit Amerika.

Groot en klein

Een andere kers op de tuintaart is de koninginnenpage. Ook deze is al in meer dan 130 tellingen gezien. De koninginnenpage is een van de grootste vlinders van ons land. Een van de kleinste is ook al bijna 200 maal gezien: het muntvlindertje. Deze is gebonden aan munt en marjolein. Als je die planten hebt staan in je tuin of op je balkon, dan heb je grote kans hem te tegen te komen.

2020 Atalanta Boomblauwtje Citroenvlinder Dagpauwoog GrootKoolwitje KleinKoolwitje Kolibrievlinder Koninginnenpage tellen tuinen Tuintelling Tuinvlindertelling zomer