Tweede 'Van kroeg tot kraamkamer' tuintelling start 14 april

donderdag 12 april 2018

Weet jij welke dieren allemaal in je tuin leven? Naast vlinders leeft er nog veel meer moois. Maar je moet er even voor gaan zitten, wil je dat zien. Om mensen bewust te maken van de biodiversiteit in hun eigen tuin organiseert de Dierenbescherming in samenwerking Jaarrond Tuintelling andermaal de ‘Van kroeg tot kraamkamer’ tuintelling. Welke dieren bezoeken jouw tuin en waarom?

Gerbert Voortman Heb je een vlindervriendelijke tuin? Dan zou het zomaar kunnen dat je de dagpauwoog tegenkomt. Deze overwinteraar vliegt al (foto: Gerbert Voortman). Heb je een vlindervriendelijke tuin? Dan zou het zomaar kunnen dat je de dagpauwoog tegenkomt. Deze overwinteraar vliegt al (foto: Gerbert Voortman).

Dieren trekken naar je tuin

Het bont zandoogje is een vlinder die steeds meer in achtertuinen wordt gezien. Het bont zandoogje is een vlinder die steeds meer in achtertuinen wordt gezien.

Veel diersoorten gaan achteruit

Dat veel vlinders het moeilijk hebben, zal geen verrassing voor je zijn. Met veel andere diersoorten gaat het in Nederland ook bergafwaarts. Zo vinden veel padden en kikkers de dood onder autobanden. Hun jaarlijkse trek wordt zo beïnvloed. Sommige zoogdieren en vogels hebben ook moeite zich staande te houden.

Dieren hebben het moeilijk op het platteland

Die trek naar de dorpen en steden komt met name doordat op het platteland steeds minder overlevingsmogelijkheden zijn. Hierdoor trekken steeds meer dieren richting de bewoonde wereld. Tuinen en balkons worden daardoor steeds belangrijker voor dieren. Het is daarom van groot belang je tuin niet vol tegels te leggen maar deze diervriendelijk te maken.

Je tuin als kroeg, kraamkamer of hotel

De brandnetel is voor heel wat vlinders een waardplant, zoals in dit geval de kleine vos. Deze plant past dus prima in een kraamkamer. Niet alleen voor de vlinders, ook de vogels profiteren mee. Zij hebben aan de rupsen extra voedsel (foto: Henk Bosma). De brandnetel is voor heel wat vlinders een waardplant, zoals in dit geval de kleine vos. Deze plant past dus prima in een kraamkamer. Niet alleen voor de vlinders, ook de vogels profiteren mee. Zij hebben aan de rupsen extra voedsel (foto: Henk Bosma).

Niet alleen op bezoek, dieren leven in je tuin

Wie wat langer kijkt ontdekt dat het ene dier alleen even iets komt eten of drinken en de tuin als kroeg gebruikt, terwijl een ander dier komt slapen, de tuin als hotel. Weer andere dieren planten zich voort achter je huis en brengen er hun kroost groot. In dat geval is er sprake van een kraamkamer.

Hoop op meer kraamkamers

Uit de tuintelling van verleden jaar kwam naar voren dat 49,7% van de tuinen wordt gebruikt als kroeg, 31,1% als hotel en 19,2% als kraamkamer. De organisatie hoopt dit jaar op meer kraamkamers. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat het de dieren beter afgaat in onze directe omgeving.

Tel in je tuin!

Ga je tellen? Je zou zomaar de opvallende citroenvlinder kunnen waarnemen (foto: Leo Deknatel). Ga je tellen? Je zou zomaar de opvallende citroenvlinder kunnen waarnemen (foto: Leo Deknatel).

Het is belangrijk meer inzicht te krijgen in welke dieren er in de tuin voorkomen en of er grote verschillen zijn verdeeld over het land. Daarom vraagt de Dierenbescherming iedereen tussen 14 april en 13 mei mee te tellen en hun waarneming door te geven via de website tuintelling.nl/kraamkamer. Het gaat bij deze telling om vlinders, amfibieën, zoogdieren en vogels.

Femmie Smit, Programmamanager In het Wild Levende Dieren: “Als je eenmaal begint met tellen ontdek je steeds meer leven in je tuin of op je balkon en dat is precies wat we willen bereiken. Want hoe meer je bewust bent van al dat leven om je heen, hoe sneller je bereid bent er ook rekening mee te houden”.

Meer vlinders?

Maak je tuin vlindervriendelijk! Klik op de onderstaande link voor meer informatie. Wie weet heb je de komende zonnige week al de eerste dagpauwogen of gehakkelde aurelia's in je tuin.

Vlindervriendelijke tuin