Vlindertrek zichtbaar op radar in Amerika

woensdag 11 oktober 2017

Mysterieuze kleurrijke stipjes cirkelden dinsdagochtend rond op de radarbeelden van een Amerikaanse weerorganisatie uit Denver. Zoiets had the National Weather Service nog nooit gezien. Verbaasd besloten ze zich te wenden tot Twitter, waar ze op zoek gingen naar een vogelexpert, die hen kon vertellen welke soort er over hun radar trok. Onterecht, zo blijkt.

Vlindermigratie

“De radar lichtte vlak na zonsopgang op en de hele massa bewoog over Denver, in dezelfde richting, een beetje zwevend op de lichte wind die dag”, vertelt meteoroloog Paul Schlatter aan ABC News. De typische beweging van een migrerende vogeltrek, maar de kleurencombinatie was ongezien bij vogels. Logisch ook, want het ging om een massale vlindermigratie.

Distelvlinder

Slimme Twitteraars wisten hun kennis te bundelen en kwamen tot de conclusie dat het ging om een 110 kilometer brede golf van distelvlinders. Maar wat deden die dan in een massale tocht boven Denver?

De distelvlinder is een trekvlinder. Hij vliegt zo’n 5000 kilometer in amper twee weken tijd. Ook in Europa zien we deze vlindertrek twee keer per jaar: van zuid naar noord in het voorjaar, van noord naar zuid in het najaar. Het komt bij de distelvlinder bijna nooit voor dat het individu dat de heenweg aflegt, ook de terugweg zal afleggen. De nakomelingen kunnen dus niet rekenen op de ouders om de terugweg naar het overwinteringsgebied mee af te leggen, ze moeten het alleen zien te redden.

De invasie van de distelvlinder vanaf de grond gezien. Gefilmd in Douglas County, Colorado, op 4 oktober 2017. Zodra er een wolk voor de zon komt vliegen de vlinders op, op daarna weer te landen op de bloemen van de 'rabbitbrush'  (Chrysothamnus sp.).

Videocredits: Andrew D. Warren @AndyBugGuy

Meer dan normaal

Een normale migratie zou je zeggen, maar dat blijkt niet helemaal waar. “Het moeten er ongelofelijk veel zijn geweest in dat gebied om zo’n stevig signaal te genereren”, aldus Schlatter. Vlinderkenner Sarah Garrett kon het fenomeen uitleggen. “De vlinders hebben een serieuze boost gekregen afgelopen lente. Warme temperaturen vroeg in het seizoen en de overvloedige regenval hebben het voedsel van de vlinders een handje geholpen. Meer planten betekent meer rupsen. Ze konden veel vroeger dan normaal beginnen reproduceren en daarom zijn er ook heel wat meer.”

Ook in Nederland kan je de vlinders zien, op dit moment zijn ze weer onderweg naar het zuiden. Vanaf mei tot oktober zijn ze in ons land.

Meer lezen over de distelvlinder