Argusvlinders tellen in het Pinksterweekend

zondag 1 mei 2016

In het weekend van 14, 15 en 16 mei organiseren De Vlinderstichting en Waarneming.nl een telweekend voor de argusvlinder. Deze oranje boerenlandvlinder is in de afgelopen twintig jaar 98% afgenomen in ons land.

Om in kaart te brengen waar de argusvlinder nu nog voorkomt, wordt sinds 2014 een telweekend in mei georganiseerd. Iedereen kan daaraan meedoen! Met de resultaten van het telweekend werkt De Vlinderstichting aan gerichte bescherming van de argusvlinder in ons land.

De argusvlinder heeft het moeilijk in ons land en ook in de ons omringende landen gaat het bergafwaarts. Natuurlijk is dat reden tot zorg, want de argusvlinder is een icoon voor bloemrijke graslanden. Zijn aanwezigheid zegt ons iets over de kwaliteit van die prachtige zoemende bloemenvelden, dijken of bermen. Er is echter geen reden tot paniek, want we kunnen veel doen om de argusvlinder te helpen. Meer daarover valt te lezen in het beschermingsplan argusvlinder.

Hoe werkt het?

De eenvoudigste manier om te helpen is door op zoek te gaan naar argusvlinders, bijvoorbeeld in de buurt van je woonplaats. Zoek in een kilometerhok gedurende maximaal een uur alle voor argusvlinder geschikte plekjes af en tel daarbij het aantal mannetjes en vrouwtjes argusvlinder.

De resultaten geef je door via het telformulier van De Vlinderstichting, of via Waarneming.nl of Telmee.

Argusvlinders herkennen

De eerste argusvlinders verschijnen eind april. Zij voeden zich met nectar van verschillende planten, in het voorjaar bijvoorbeeld braam en rode klaver. De bovenkant van zowel de voor- als de achtervleugel heeft een oranje grondkleur. De oogvlekken op de bovenkant van de achtervleugel zijn zwart en liggen in een oranje vlak. Het mannetje heeft een grote zwarte geurstreep op de bovenkant van de voorvleugel. Er is een handige zoekkaart gemaakt om je op weg te helpen bij het speuren naar argusvlinders. Hier kun je eveneens antwoord vinden op veelgestelde vragen.

Vorig jaar telden honderden vrijwilligers in mei 552 argusvlinders in bijna 300 vierkante kilometer. We zijn erg benieuwd of we in het aankomende telweekend de teller van 2015 gaan passeren. Met uw hulp gaan we dat allemaal ontdekken. Doe dus mee en tel argusvlinders met Pinksteren!

Argusvlinder Boerenlandvlinders tellen zoeken