Eindelijk verbod op neonicotinoiden

woensdag 1 mei 2013

De Vlinderstichting is blij met het tijdelijk verbod van de EU op het gebruik van neonicotinoiden. Deze chemicaliën zijn mogelijk betrokken zijn bij de achteruitgang van de bijen en vlinders. Het lijkt erop dat de gifstoffen insecten desoriënteren waardoor voortplanting stopt en kolonies ten onder gaan.

Neonicotinoiden zijn pesticiden die worden gebruikt om schade aan gewassen door insecten te voorkomen. Ze worden in het zaad van planten of in de bodem gebruikt, zodat de gifstoffen zich door de hele plant verspreiden. Anders dan andere bestrijdingsmiddelen, richten neonicotinoiden zich speciaal op het zenuwstelsel van insecten.

Er bestaat een groeiende zorg dat deze stoffen invloed hebben op populaties van wilde bijen en honigbijen. En het zou goed kunnen dat ook andere insecten, zoals vlinders, er onder lijden.

Als voorzorgmaatregel heeft de EU nu een tijdelijk verbod ingesteld tot betere gegevens beschikbaar komen. Ook De Vlinderstichting wil graag meer onderzoek naar het effect van deze en andere pesticiden op insecten die zich voortplanten in akkerranden en wegbermen en via de nectar deze giftige stoffen binnenkrijgen.

Met steun van de Postcodeloterij zal De Vlinderstichting de komende drie jaar heel veel idylles gaan aanleggen. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven. Lees meer over idylle.

Biodiversiteit Idylle neonicotinoide pesticiden