De veldparelmoervlinder houdt vol

maandag 15 april 2013

Er zijn weer rupsen van de veldparelmoervlinder gevonden! Een zoekactie op verschillende plekken leverde op zaterdag 11 rupsengroepjes op met zo’n 350 rupsen.

De veldparelmoervlinder overwintert groepsgewijs als rups in een dicht spinseltje en wordt dan in het voorjaar weer actief, vooral op zonnige dagen. De vlinders vliegen in de loop van mei tot in juni.
De veldparelmoervlinder geldt als ernstig bedreigd en komt alleen nog voor op enkele plekken in Zuid-Limburg. Na herintroductie in 2007 bouwde de populatie zich tot in 2011 spectaculair uit. In 2011 werden er meer dan 1600 vlinders gemeld van wel tien potentieel geschikte leefgebieden. Helaas zorgde het uitzonderlijk droge voorjaar er waarschijnlijk voor dat er van succesvolle voortplanting op deze plekken weinig terecht kwam: de weegbreeplanten waar de rupsen van leven waren op de kalkhellingen te zeer verdord. In 2012 werden er dan ook maar weinig vlinders gezien.

Gelukkig bleek een nieuw ontwikkeld kalkgrasland op voormalige landbouwgrond een geschikt vluchtoord te bieden. Door de minder droge bodem stonden de planten er daar beter bij. Ook nu zijn er weer rupsen gevonden. Hopelijk veert de populatie weer op na de terugval van vorig jaar. Want de veldparelmoervlinder is een goede graadmeter van de natuurkwaliteit van een bloem- en insectenrijk Heuvelland.

De veldparelmoervlinder is een van de bedreigde vlindersoorten van de campagne Tienvoor12!

Limburg TienVoor12 Veldparelmoervlinder