Citroenvlinder uit winterslaap

maandag 5 maart 2012

Na de kleine vos, die vorige week flink werd waargenomen, is nu ook de citroenvlinder ontwaakt uit de winterslaap. Er zijn al tientallen vlinders gemeld en de komende weken is deze opvallende, felgele dagvlinder nog veel meer te verwachten.

Vooral afgelopen vrijdag, 2 maart, zijn tientallen citroenvlinders gemeld. Veel van de waarnemingen kwamen uit het oosten van het land, waarbij vooral de Achterhoek citroenvlinderrijk bleek. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de zonneschijn. Daar waar de zon goed tevoorschijn kwam werd het flink boven de tien graden en juist daar werden de citroenvlinders actief. Het zijn vooral de mannetjes die zijn gezien, omdat deze vele kilometers vliegen. De grote vlinders, met hun felgele kleur, zijn zeer opvallend en kunnen nauwelijks onopgemerkt blijven. De vrouwtjes, die niet geel maar meer groenig wit zijn, gedragen zich veel onopvallender en worden veel minder doorgegeven dan mannetjes. Na de grote hoos op vrijdag, toen er bijna dertig waarnemingen binnen kwamen, werden ook op zaterdag veel vlinders verwacht, maar dat viel tegen.

Op de invoerportalen Telmee en Waarneming.nl werden op zaterdag geen citroenvlinders gemeld en op zondag 4 maart zijn er slechts een paar waarnemingen van de citroenvlinder doorgegeven. Waarschijnlijk was de zon veel minder prominent aanwezig en dat is momenteel echt essentieel voor vlinders om actief te worden. De luchttemperatuur zelf is niet voldoende voor echt actieve vlinders. De komende weken kunt u de citroenvlinder nog wel veel te zien krijgen. Op zonnige dagen als de temperatuur boven de 12 graden is, zijn ze volop te vinden op de hogere zandgronden en in de duinen. Vooral in de buurt van open en zonnige bossen maakt u kans. Op de klei en veengronden zijn er veel minder aanwezig, maar omdat mannetjes soms flinke afstanden kunnen zwerven zijn ze ook buiten hun hoofdvlieggebied wel aan te treffen.

Citroenvlinder waarnemingen