Een vlinder in huis?

maandag 28 september 2020

Veel vlinders zijn er niet in de winter. De meeste soorten zijn ei, rups of pop in deze koude periode. Toch komen de afgelopen dagen bij De Vlinderstichting meldingen binnen: “Ik heb een vlinder in mijn huis, wat moet ik ermee doen?“ Het klinkt misschien gek, maar zo'n vlinder moet je zo snel mogelijk buiten zetten!

Barre tijden

In Nederland is de winter voor vlinders een ongunstige en gevaarlijke tijd. Het is koud en er is geen voedsel (nectar) van bloeiende planten. De meeste vlinders in Nederland overwinteren als ei, rups of pop. Ze houden zich stil en wachten op betere tijden. Sommige vlinders trekken naar Zuid-Europa. En er zijn ook nog vlinders die een winterslaap houden. Deze vlinders glippen soms per ongeluk onze huizen binnen.

Hoe overwinteren vlinders?

Er zijn vier soorten die in Nederland als vlinder overwinteren: de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder. Ze verschuilen zich, als het kouder wordt, in een schuurtje, een bunker of een houtstapel. Daar wachten ze af tot het weer voorjaar wordt. Soms komt zo'n overwinteraar per ongeluk in je huis terecht: zet hem dan rustig buiten. Hij zal dan zelf een goede plek zoeken om te gaan overwinteren.

Meer over vlinders in de winter

Antivries

Dat in winterslaap gaan kost enorm veel energie. Vlinders halen vocht uit hun lijf, brengen hun spijsvertering tot een minimum terug en vormen een soort antivries in hun lichaam. Ze kunnen dan uitstekend tegen de winterse kou en een temperatuur van -20 graden kunnen ze goed overleven. Kou is dus geen probleem voor deze vlinders, maar warmte wel!

Warmte in de winter: dodelijk voor vlinders

Het kan gebeuren dat een vlinder uw huis is binnengekropen om daar te overwinteren. Dat kan een zolder zijn, de slaapkamer of zelfs een badkamer. Hij dacht dat het een rustige en koele plek was. Als dan de verwarming wordt aangezet, worden koele plekjes warm en de vlinders ontwaken uit hun winterslaap. En dat is natuurlijk niet de bedoeling midden in de winter!

Energie sparen

Ontwaken uit winterslaap kost voor een vlinder heel veel energie. En als ze actief zijn, blijven ze ook energie verbruiken. Omdat er in de winter geen bloemen meer bloeien, hebben de vlinders geen mogelijkheid om hun reserves aan te vullen. Het is dus belangrijk dat ze niet wakker worden, en dat lukt alleen als het koel blijft.

Zet de vlinder buiten!

Het beste wat u kunt doen is de vlinder vangen in een glas en buiten zetten: onder een afdak, in een schuurtje, tussen open haardhout of in een holle boom. Zorg wel dat er niet teveel spinnenwebben in de buurt hangen. Ook de vlinderkastjes die worden verkocht als overwinteringsplaats zijn goed te gebruiken. Uit zichzelf gaan vlinders daar niet gauw in, maar als je een vlinder uit huis koud weg wilt zetten is het een uitstekende plaats.

Meer lezen over vlinders in de winter

Help de vlinders

Wist u dat vlinders een belangrijke graadmeter zijn voor een gezonde natuur? Daar waar veel vlinders voorkomen, gaat het goed met de natuur. Maar helaas gaan vlinders al vele jaren achteruit. Daarom beschermt De Vlinderstichting deze kwetsbare dieren. En daar is uw hulp bij nodig!

Ja, ik help mee