Veel meldingen van tropische vlinders in Nederland

dinsdag 6 augustus 2019

We krijgen de laatste dagen bij de Vlinderstichting allerlei meldingen van tropische vlinders die in Nederland gezien zijn. Dat gebeurt altijd na een periode waarin het heel warm is geweest. Waar komen deze vlinders vandaan?

Jaap van Gent zag deze tropische vlinder op 4 augustus 2019 in zijn tuin. Jaap van Gent zag deze tropische vlinder op 4 augustus 2019 in zijn tuin.

In Nederland zijn tientallen tropische vlindertuinen; kassen waarin vlinders uit alle delen van de wereld rondvliegen. Met zeer warm weer de ramen van de kassen open, omdat de temperatuur daarin erg op kan lopen. Soms kunnen er daardoor vlinders ontsnappen.

De wijde wereld in

De meeste vlindertuinen dekken hun ramen zorgvuldig af met gaas. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat een vlinder toch de weg naar buiten vindt. Of dat er een vlinder met een bezoeker mee via de deuren naar buiten weet te komen en de wijde wereld in vliegt.

Geen kans op overleven

Zolang de zon schijnt zal de vlinder zich prima redden en bloemen in je tuin bezoeken om nectar te drinken. De tropsiche gasten hebben helaas geen kans om lang te overleven in ons land. De Nederlandse winter is te koud voor hen: één keer -1 graden en ze gaan direct dood. En de tropische planten waar de rupsen van eten komen niet in ons land voor, wat nageslacht onmogelijk maakt.

Heb je een tropische vlinder in je tuin gezien? Dan kan je contact opnemen met de dichtsbijzijnde vlindertuin voor meer informatie. Zij kweken vaak met de tropische vlinders, en in de kassen kunnen zich wel voortplanten.

Overzicht van tropische vlindertuinen in Nederland

klimaat tropisch tuinen vlinders warm