Fonds 1999 draagt bij aan koolwitjesproject

maandag 20 januari 2020

Fonds 1999 heeft De Vlinderstichting een bijdrage van bijna € 7.000 toegekend voor het verbreden van het project Koolwitjes in de klas.

Veel kinderen komen nooit in de natuur. Het project Koolwitjes in de klas brengt daarom de natuur op een laagdrempelige manier naar de klas. De Vlinderstichting levert scholen pakketjes met eitjes, rupsen en poppen van het groot koolwitje die de kinderen in de klas zelf kunnen verzorgen. Zo maken zij de hele metamorfose van de vlinder van nabij mee, een onvergetelijke ervaring. Afgelopen jaar maakten meer dan 3.000 klassen (ruim 90.000 kinderen!) gebruik van dit koolwitjes-lespakket.

Kinderen gaan vlinderen

Aanvullend daarop willen wij nu met het project ‘Kinderen gaan vlinderen’ de kinderen meer leren over de vlinders die in hun eigen woonomgeving voorkomen, zodat zij oog krijgen voor wat daar leeft en meer respect ontwikkelen voor de natuur. Daartoe gaan wij een programma ontwikkelen dat het mogelijk maakt kinderen te leren welke vlinders er bij hen in de buurt leven en een speciale vlinderherkenningskaart voor kinderen, die meegestuurd kan worden naar scholen. Wij hopen dat zo het koolwitjesproject er ook buiten de klas voor zorgt dat de kinderen en hun ouders zich meer betrokken voelen bij de natuur in hun eigen woonomgeving.

Stichting Fonds 1999 stelt zich ten doel de samenleving, primair in Nederland, beter te maken door initiatieven en projecten te steunen die de maatschappij vrolijker, inclusiever en positiever maken.

Naar de website van Fonds 1999

FinancieleBijdrage Fonds1999 KoolwitjesInDeKlas