Vlinderplanten op je (hoge) balkon - heeft dat zin?

donderdag 26 maart 2020

Een veel gestelde vraag bij De Vlinderstichting: "Ik ben dol op vlinders, maar woon in een flat op zeven hoog met een balkon. Kan ik dan ook vlinders lokken? Gaan vlinders zo hoog op zoek naar nectar?"

Het antwoord is gemakkelijk: "Ja, zeker!"

Je zult natuurlijk wel minder vlinders en bijen zien dan op de begane grond, maar de sterkere soorten kunnen gemakkelijk op de hoogste verdiepingen komen.

Op grote hoogte

Deze dagpauwoog heeft de nectarplanten op de 12e verdieping gevonden Deze dagpauwoog heeft de nectarplanten op de 12e verdieping gevonden

De dagpauwoog, de kleine vos, de atalanta en de distelvlinder bijvoorbeeld hebben hier geen enkele moeite mee. En ook de kolibrievlinder is een echte balkonbezoeker.

Deze laatste is, net als de atalanta en de distelvlinder, een trekvlinder. Ze kunnen trekken tot op een kilometer hoogte. Dus een balkon bereiken is dan ook geen enkel probleem. De vlinders van grasland, zoals icarusblauwtje of bruin zandoogje, tref je minder snel op grotere hoogtes.

Top 5 balkonplanten voor vlinders

Vlinders houden van zon: zorg er dus zoveel mogelijk voor dat de nectarplanten in de zon staan. En laat de bloemen als het mogelijk is een beetje over de rand hangen. Deze bloemen zullen door vlinders sneller gevonden worden.

Deze top 5 is ook goed voor bijen en hommels!

1. Verbena (laagblijvend)
  2. Tandzaad (Bidens)
  3. Struikveronica
  4. Muurbloem
  5. Lavendel

Deze top 5 is slechts een greep uit alle mogelijkheden. Kies en mix nectarplanten die je zelf mooi vindt. Kies altijd voor biologische planten!

Bekijk meer vlinderplanten