Studenten willen weten wat u vindt van ‘lastige’ soorten

maandag 23 november 2020

Voor de één is de buxusmot een plaag, een ander geniet van die schitterende vlinder met die mooie parelmoerglans. Sommige mensen zijn bang voor de wolf en weer anderen ergeren zich vreselijk aan halsbandparkieten, die lawaaimakers! Maar er zijn ook mensen die ervan genieten om diezelfde parkieten elke ochtend van voer te voorzien. Wat vindt u? Vul de korte enquête in!

Er zijn mensen die zeggen last te hebben van de buxusmot. Er zijn mensen die zeggen last te hebben van de buxusmot.

Dit voorjaar was er weer veel aandacht voor de eikenprocessierups en dan met name voor de bestrijding ervan. Op veel plekken werden heel veel eiken preventief bespoten met een biologisch bacteriepreparaat. Soms werden zelfs alle eiken binnen een gemeente, vele duizenden, op deze manier behandeld. Dat leidde tot veel ophef en de reacties varieerden van: “Prima die bestrijding, want de eikenprocessierups is een groot probleem voor de volksgezondheid”, tot “Dit is je reinste ecocide, schande, hoe halen ze het in hun *** hoofd”. Kortom, mensen zien het heel verschillend en wat voor de één een zegen is, is voor de ander een vloek. Dat geldt voor veel planten en dieren, maar komt vooral naar voren bij soorten die sterk aan het toenemen zijn, bijvoorbeeld door klimaatverandering of omdat ze hier ‘per ongeluk’ verzeild geraakt zijn en door gebrek aan vijanden enorm kunnen toenemen (invasieve exoten).

Lastig

Sommige mensen genieten enorm van de prachtige buxusmot. Sommige mensen genieten enorm van de prachtige buxusmot.

Een groep studenten, van de HAS Hogeschool in Den Bosch en begeleid door De Vlinderstichting, wil hier meer over te weten komen. Ze hebben een korte enquête opgesteld om erachter te komen hoe mensen denken over ‘lastige’ planten en dieren. Ze hebben daarvoor de volgende soorten uitgekozen: reuzenberenklauw, eikenprocessierups, wolf, buxusmot en halsbandparkiet. Hoe meer mensen deze vragenlijst invullen, des te beter het beeld wordt van hoe Nederlanders hierover denken. Dat hierover een bericht op de website van De Vlinderstichting verschijnt, zorgt er wellicht voor dat er flink wat deelnemers komen die al ‘in de groene hoek’ zitten, maar het is nadrukkelijk de bedoeling dat ook veel ‘gewone’ Nederlanders meedoen. Daarom is het prima als u de link naar de enquête zoveel mogelijk verspreidt onder uw vrienden, kennissen en familie. Er is hier trouwens al wel rekening mee gehouden bij het opstellen van de vragen en in de uitwerking kunnen de studenten onderscheid maken tussen 'groene' en 'gewone' mensen.

Doe mee

Doe mee en vul de enquête Interactie tussen mensen en natuur in. Het kost u maar vijf minuten en u helpt daarmee de studenten en De Vlinderstichting.

Naar de enquête